Elbilene du får til under 250.000

Vil du kjøpe elbil, men har ikke det største budsjettet? Her er 20 elbiler du kan kjøpe brukt til under 250.000 kroner.


Bilder av tre elbiler klippet sammen i en kollasj
© NAF

Skulle du ha en elbil til under 250.000 kroner for noen år siden, var det ikke all verdens å velge i.

– Utvalget av rimelige elbiler blir bedre for hvert år som går. Nå finnes det alternativer for de fleste, sier NAFs biltekniske konsulent Benny Christensen.

Smilende mann foran vegg med NAF-logo
Smilende mann foran vegg med NAF-logo
Bilteknisk konsulent i NAF, Benny Christensen. © NAF
Bilteknisk konsulent i NAF, Benny Christensen. © NAF

I denne prisklassen er det mest snakk om litt mindre biler, særlig når det gjelder de nyeste modellene. Men det finnes også alternativer for familier.

Christensen har laget en liste over brukte elbiler du kan kjøpe for 250.000 kroner eller mindre, med en kort kommentar om hver bil og eventuelle vanlige feil ved bilen som du bør være oppmerksom på.

Alle priser er hentet fra Finn.no ved midten av september 2023.

Ny elbilist?

Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.

Illustrasjon av mann som lader elbil

2021-modeller eller nyere:

Fiat 500

Fiat 500 står parkert
Fiat 500. © NAF

En liten retrobil som scorer mange poeng på sjarm. Bilen passer kanskje best til kjøring i byen, men med en rekkevidde på over 30 mil kan den også brukes til andre formål. Noen eiere har opplevd irriterende små-kluss med elektronikken om bord.

Pris du må regne med er fra 215.000 - 250.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Peugeot e-208

Peugeot e-208 står parkert
Peugeot e-208.

En elegant, liten bil med ganske bra rekkevidde. I NAFs sommertest 2020 kjørte e-208 346 kilometer. Bilene har hatt noen problemer med avbrutt lading og feil med ladekablene.

Avhengig av kilometerstand kan du kjøpe denne brukt til rett over 200.000 kroner, eller en bil som har kjørt færre kilometer til oppunder 250.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Peugeot e-2008

Bildet viser en blå Peugeot e-2008 sett fra siden.
Peugeut e-2008.

Har mange likhetstrekk med lillebroren Peugeot e-208, men e-2008-utgaven er en kompakt SUV. God komfort og bedre plass enn en del sammenlignbare konkurrenter. 

For å kjøpe denne til under 250.000 kroner må du regne med å kjøpe en bil som har kjørt rundt 20.000 kilometer eller mer.

Les våre tester av bilen.

Nissan Leaf 40 kWh

Nissan Leaf står parkert
Nissan Leaf 40 kWh.

Nissan Leaf kan vanskelig sies å være en veldig spennende bil, men det er ikke uten grunn at den har blitt så populær i Norge. Med svært god driftssikkerhet er Leaf en bil man kan stole på. Størrelsen kan passe til familier som ikke trenger å ha med seg altfor mye på tur.

Det finnes 2021-modeller på markedet til under 200.000 kroner, men da må du regne med at bilen har kjørt mange kilometer. Til litt over 200.000 kroner finnes et godt utvalg modeller med 40 kWh batteri.

Les våre tester av bilen.

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 kjører i vinterlige omgivelser
Volkswagen ID.3. © NAF

Volkswagens første ID.-bil hadde en del barnesykdommer da den ble lansert første gang, og fikk blant annet kritikk for et i overkant simpelt interiør. Nå er de fleste problemene ryddet opp i, og ID.3 har jevnt over blitt en bra bil.

ID.3 er ikke veldig billig, men du finner flere 2021-modeller til under 250.000 kroner som har kjørt mindre enn 100.000 kilometer.

Les våre tester av bilen.

Renault Zoe

Renault Zoe står parkert i snøen
Renault Zoe.

Zoe var lenge en kjempesuksess, men salget gikk nedover etter at bilen gjorde det dårlig i en krasjtest. De første versjonene av Zoe var noe plundrete å lade, med et «sært» ladesystem som krever en egen boks. Etter en oppgradering i 2019 som ga bilen hurtiglading og større batteri, i tillegg til oppgradert interiør, ble Renault Zoe en bra liten elbil.

En Zoe fra 2021 som har kjørt et stykke får du til under 200.000 kroner. 2021-modellene ligger ellers ute til rundt 230.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Hyundai Ioniq

Blå Hyundai Ioniq kjører på veien
Hyundai Ioniq.

Hyundais første elbil er en litt glemt og undervurdert bil med veldig lavt forbruk og generelt høy kvalitet. Ioniq er en konkurrent til trofaste Nissan Leaf. Ioniq har greit med plass, men litt lav takhøyde i baksetet. Ioniq bør være en kandidat om du ser etter en rimelig elbil.

Du finner flere Hyundai Ioniq 2021-modeller på markedet til under 250.000 kroner, men de har som regel kjørt et stykke.

Les våre tester av bilen.

Kia e-Niro

Kia e-Niro står parkert i snøen
Kia e-Niro.

En praktisk og fornuftig bil med god plass. Markedets beste nybilgaranti på syv år er verdt å tenke på om du vil gjøre et trygt og forutsigbart kjøp.

Her finnes det ikke all verden på markedet til under 250.000 kroner, så du må trolig belage deg på litt forhandling eller å legge på noen tusenlapper.

Les våre tester av bilen.

Honda-e

Honda-e kjører i by
Honda-e. © NAF

En stilig, liten retrobil som dessverre var for dyr og kjørte for kort til å innfri forventningene. Bilen har høy «tek-faktor» innvendig og skiller seg ut på veien, blant annet med fraværet av sidespeil. Sidespeilenes jobb utføres i stedet av kameraer og skjermer.

Enkelte 2020-modeller ligger ute til rett under 200.000 kroner, mens prisen for 2021-modeller stort sett ligger litt over 200.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e står parkert
Opel Mokka-e. © NAF

Mokka-e er ikke nødvendigvis veldig spennende, men den gjør jobben. Bilen kan betegnes som en SUV, men det må i så fall sies å være en liten SUV. I Motors test scorer den bra på design, komfort og kjøreegenskaper. Appen som følger bilen har hatt en del problemer.

Prisen for en 2021-modell som har kjørt 30-40.000 kilometer ligger rundt 250.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Opel Corsa-e

Opel Corsa-e står parkert.
Opel Corsa-e.

Opel Corsa-e er i likhet med sin tvilling Peugeot e-208 en liten elbil med flere gode egenskaper. Corsa-e skiller seg ut med svært lavt forbruk, som bør gjøre den attraktiv hos de som vil bruke minst mulig penger på driftskostnader. Bilen har ikke den beste plassutnyttelsen om bord.

På markedet finnes det flere 2021-modeller som ikke har kjørt veldig langt til rundt 230.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

2020-modeller eller eldre:

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e står parkert.
Opel Ampera-e.

Ampera-e hadde masse forhåndssalg og stor forhåndsinteresse, men så ble bilen stadig mer forsinket og stadig dyrere. Bilen er god på plassutnyttelse og rekkevidde, og får du tak i et fint eksemplar, får du en bra bil.

Eldre modeller som har kjørt langt finnes på markedet til godt under 200.000 kroner. Har du litt mer å rutte med, kan du kjøpe 2019-modeller som ikke har kjørt så langt til under 250.000 kroner.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf står parkert.
Volkswagen e-Golf. © NAF

Scorer jevnt høyt på de fleste parametere og kan brukes av alle. Den finnes i ulike batteristørrelser, som er greit å være bevisst på før du velger en bil. Volkswagen e-Golf har opp gjennom historien lidd av noen dyre feil på varmepumpe, klimaanlegg og lading. Er du uheldig med et e-Golf-kjøp, kan reparasjonskostnaden for å fikse en slik feil bli nesten like høy som prisen du kjøpte bilen for.

De eldste e-Golfene fra 2015 og 2016 ligger ute til under 100.000 kroner, men disse har kjørt langt. 2019- og 2020-modeller som har kjørt omtrent 40.000 kilometer koster rundt 200.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

BMW i3

BMW i3 kjører på landevei.
BMW i3.

En kul og annerledes elbil som er morsom å kjøre. Også denne finnes med ulike batteristørrelser. Bilen er kun registrert for fire personer, som du bør tenke på om du vurderer den. i3 er ikke den største bilen, men har likevel overraskende mye plass. Sjekk bremser og forstilling før kjøp.

2020-modeller som har kjørt et stykke ligger på markedet til rett over 200.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Hyundai Kona

Hyundai Kona står parkert.
Hyundai Kona.

Kona utmerker seg med gode ytelser og svært lavt forbruk, men har begrenset med plass i baksetet og i bagasjerommet. Som fullverdig familiebil blir den fort for liten, men om barna har blitt så store at du slipper å ha med barnevogn, kan man likevel klare seg. Lang rekkevidde sammenlignet med andre biler fra 2019 og 2020 er en av bilens styrker. Vær obs på hvilken batteristørrelse du kjøper Kona med – velger du de billigste bilene på markedet, får du heller ikke den største batteripakka som gir lengst rekkevidde.

Det finnes en rekke 2019- og 2020-modeller på markedet til under 250.000, men skal du ha modellen med den største batteripakka til den prisen, må du regne med at bilen har kjørt et godt stykke.

Les våre tester av bilen.

MG ZS EV

MG ZS EV står parkert.
MG ZS EV.

Her får du mye bil for pengene, men samtidig også en relativt enkel bil. ZS EV har greit med plass, men litt snau rekkevidde og er ikke noen vinner i ladekøen. Strømforbruket er også relativt høyt. Noen har opplevd problemer med ladelampen. Bilen har litt ujevn kvalitet – noen biler er feilfrie, mens andre har en del irriterende feil.

Du finner en rekke 2020-modeller på markedet til godt under 200.000 kroner, men disse har som regel gått langt. I prisklassen rett i underkant av 250.000 kroner finnes 2021-modeller med lavere kilometerstand.

Les våre tester av bilen.

Tesla Model S

Tesla Model S kjører på landeveien.
Tesla Model S.

Model S har flere kvaliteter, som overlegen plass, god komfort, Teslas ladenettverk og oppdatert innhold på skjermen selv på en 2013-modell takket være over-the-air-oppdateringer. Mange av de eldre Teslaene har også gratis hurtiglading. Eldre Model S hadde imidlertid også flere skumle problemer, som bare har blitt enda skumlere når bilen ikke lenger har nybilgaranti. Her kan det fort bli dyrt om for eksempel batteriet ryker – noe det innimellom gjør.

På markedet finnes 2013-, 2014- og 2015-modeller som har gått flere hundre tusen kilometer. Mange av disse ligger ute til under 200.000 kroner. Til litt under 250.000 kroner kan du få tak i 2017-modeller som har kjørt rundt 100.000 kilometer.

Les våre tester av bilen.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 kjører på landeveien.
Tesla Model 3.

Den billigste Tesla-modellen har kommet litt i skyggen av superpopulære Model Y, men Model 3 er også en bra bil på flere måter. Lavt forbruk, god rekkevidde, rask lading, suverent ladenettverk og ganske god plass er blant kvalitetene som kan trekkes fram. Den tekniske kvaliteten er også bra. 

Tesla Model 3 2019-modeller som har kjørt et stykke finnes på markedet til rundt 250.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Mini Cooper

Mini Cooper SE står parkert.
Mini Cooper SE. © NAF

En kul bil, men litt for dyr og litt for kort rekkevidde til å bli en storselger. I NAFs rekkeviddetest kjørte elektriske Mini Cooper 272 kilometer på sommeren og 173 kilometer på vinteren. Den er en typisk bybil, og kanskje også en typisk bil nummer to for de med god råd.

Du finner både 2020- og 2021-modeller som har kjørt noen titusener kilometer til under 250.000 kroner.

Les våre tester av bilen.

Kia Soul

Kia e-Soul står parkert.
Kia Soul.

Soul skiller seg ut med sitt sære og firkantede design, men den må kunne sies å være en ganske kul og praktiskbil. Kias nybilgaranti på syv år gir en ekstra trygghet ved bruktbilkjøp av Soul. Noen av de eldste bilene har redusert batterikapasitet og rekkevidde.

Kia Soul finnes i mange årsmodeller og prisklasser – alt fra 60.000 kroner for en 2015-modell som har kjørt over 100.000 kilometer,til 250.000 kroner for en 2021-modell som har kjørt 50.000 kilometer.

Les våre tester av bilen.

Kjøpe bruktbil? Bruk NAF Test!

Før du kjøper bruktbil anbefaler vi at du får en tilstandsrapport av bilen. NAF Test ved kjøp gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene.

Rabatt for medlemmer!

Bilmekaniker reparerer bil

Sjekkliste før kjøp av brukt elbil

Det er alltid lurt å gjøre noen undersøkelser før du kjøper bruktbil.

– Du har egentlig stort sett den samme sjekklista når du kjøper brukt elbil som ved kjøp av dieselbil, sier Christensen, og fortsetter:

– Forstilling, bremser, dekk, tidligere skader og servicehistorikk er ting du bør få sjekket. Du slipper å tenke på registerreimer og turboer, men du må tenke på om batteriet er i god stand.

For å komme fram til den bilen som passer best for deg, må du finne ut hva du har bruk for av plass og rekkevidde.

– Tenk over om du har et fornuftig sted å lade. Om du kan lade hjemme eller jobben, er det utvilsomt billigere med elbil enn med bensin- eller dieselbil. Husk også at du må regne med at en elbil kjører rundt 30 prosent kortere på vinteren enn på sommeren, sier Christensen.

Publisert: 18. september 2023

Sist oppdatert: 4. mars 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?