NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...
bagasje bak bil i parkeringshus

Pass på nyttelasten når du fyller elbilen med bagasje

Vi har testet bagasjeromsplass på de mest populære elbilene på markedet. Men sjekk hvor stor nyttelast bilen takler før du stapper den full av passasjerer og bagasje


Kort fortalt:

  • Flere elbiler har lav nyttelast, altså hvor mange kilo du kan laste den med.
  • De færreste elbilene har brukbart bagasjerom foran.
  • Skal du trekke tilhenger, sjekk om bilen har mulighet til dette og hvor tung henger den kan trekke.

Se test av hver enkelt bil i bunnen av saken!

Bestill NAF Ladebrikke

Sjekk nyttelasten

Vi har testet hvor mye bagasje vi fikk plass til i de mest populære elbilene. Dette er ingen vitenskapelig test, men vi tok med oss bager, en kjøleboks, et par slalåmstøvler, noen poser, en sekk og til og med et lite sup-board. Altså en typisk norsk feriebagasje. Bildet i denne saken viser hva vi forsøkte å laste inn i bilene.

Vi anbefaler å sjekke hvor mye last du faktisk kan ha med deg i elbilen du planlegger å kjøpe. Nyttelast er hvor mange kilo last bilen kan ha, fratrukket føreren. Mange av elbilene i denne testen har rundt 300 kilo nyttelast. Fem personer som i snitt veier 75 kilo blir totalt 375 kilo. Trekker man fra føreren (75 kilo) vil altså fire passasjerer fort utgjøre 300 kilo. Da er det ikke mange kiloene igjen før flere av elbilene når sin maksimale tillatte nyttelast.

Ikke alle har bagasjerom foran

En elbil har adskillig færre deler enn en bensin- og dieselbil. Det gjør i prinsippet at man kan frigjøre endel plass. Tesla har alltid hatt store bagasjerom foran, der motorrommet vanligvis er. Noen andre bilprodusenter har fulgt etter og laget en såkalt «frunk» under panseret, med vekslende hell. Ingen har så store bagasjerom foran som Tesla, men noen få elbiler er ganske nær med rundt 80 liter foran. Andre har et lite rom som egentlig kun rommer ladekabler, og svært mange har ikke bagasjerom foran i det hele tatt.

Elbilguiden

Få full oversikt med Elbilguiden

I Elbilguiden finner du alt du trenger å vite om elbiler som er tilgjengelige eller kommer for salg i Norge.

Er bagasjerommet foran på rundt 80 liter eller mer, vil det kunne gi skikkelig plass til for eksempel en bag.

I vår test har vi ikke regnet med plass foran. Testbagasjen er kun forsøkt plassert i bagasjerommet bak, med seteradene oppslått. I biler med syv seter vil man naturligvis få plass til mer om den tredje seteraden slås ned.

Det er samme mengde bagasje og de samme gjenstandene som er testet i alle bilene.

Store luker, men trang innlasting

Elbiler har som de fleste andre biler praktiske løsninger som nedfellbare seter, skiluke og noen biler kan skyve baksetene frem og tilbake. Noen av bilene kan fjerne gulvplaten i bagasjerommet, noe som gir enda litt mer plass. Vi har testet bagasjeromsplassen med slike plater fjernet, gitt at rommet under faktisk gir noen nytte og ikke bare inneholder verktøy og annet utstyr fra før.

Dagens biler er gjerne designet for minst mulig luftmotstand, noe som kan gjøre at baklukene er svært skrå. Skal du ha med barnevogn eller andre høye gjenstander er det lurt å sjekke om du faktisk får dette med deg.

Sjekk også hvor høy terskelen til bagasjerommet er. En høy terskel gjør det tyngre å laste bilen.

Elbilene vi har testet:

6. april 2022
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?