Mellomklasse

Hyundai Kona electric

Hyundai Kona er en kompakt SUV med lavt forbruk og god rekkevidde.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem (Motor)

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Den tradisjonelle utgaven av Kona med bensinmotor kom høsten 2017. Den elektriske utgaven ankom Norge sommeren 2018 og ble raskt et kjent skue på norske veier.

Kona kommer i utgaver med ulik batterikapasitet og dermed ulik rekkevidde. Bilen er kjent for lavt forbruk og var tidlig ute med rekkevidde over 45 mil. Kona klassifiseres gjerne som SUV, men det er i tilfellet en meget kompakt SUV.

Fordeler

  • God rekkevidde

  • Lavt forbruk

Ulemper

  • Begrenset med bagasjeplass

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Hyundai Kona electric

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
41 min
Maks effekt
105 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
37 min (-4min)
Maks effekt
100 kW (-4.8%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 37 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

65.4 kWh

Pris for testbil

449 800 kr

Rekkevidde (WLTP)

454 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i Hyundai Kona (2020)

  • Bagasjerom bak: 332 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Kona oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet i Hyundai Kona.

Fysiske mål

Gulv bredde

101 cm

Gulv lengde

71 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

98 cm

Åpning høyde

69 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

332 liter

Nyttelast

420 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

1685 kg

Tillatt totalvekt

2180 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

300 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller