NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Batavus Harlem E-Go

Batavus Harlem E-Go blir testens taper på grunn av svak motor, dårlige tekniske kvaliteter og dårlige kjøreegenskaper.


Elsykkel fra Batavus

Modell: Harlem E-Go
Forbrukerkontakt: Batavus
Pris: ca. 27.000 svenske kr (selges kun i Sverige)
Totalsum: 5,9 poeng

Elsykkel på sisteplass i test

Det er flere likheter mellom testens taper Batavus Harlem E-Go og Ecoride Sense E6100 som havner på nest sisteplass. Begge syklene har bra rekkevidde, men svak motor og lav support, i tillegg til høy mekanisk motstand i drivverket. Batavus er den av alle syklene som har den høyeste mekaniske motstanden. Det gjør at effekten du får igjen når du tråkker på pedalen blir redusert mye. Sammenlagt gjør disse egenskapene at det blir lite trøkk i sykkelen. 

Testpanelet er heller ikke begeistret for kjøreegenskapene til sykkelen fra Batavus. De bemerker at det er en hard og rykkete gange i motoren, med mye vibrasjon. Sykkelen mangler også støtdemping i framgaffel og i setepinne. I tillegg er det oppgitt at hånden gled på håndtaket og at håndtakene løsnet under testsykling. Når sykkelen fra Batavus i tillegg har de svakeste bremsene, så havner den til slutt helt sist i testen.

Produktfakta

MotorKrankmotor/Yamaha Pw serie
Antall gir8
Batteri (Wh)Yamaha/ B94-22 (400)
Støtdemping framgaffel/setepinneNei/nei
Type av bremserSkivebrems foran og bak
Totalvekt 24,2 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)130 kg

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag186 kg
Mekanisk motstand i drivverket 46 %
Supportfaktor (maks)2,3
Maks hastighet 26,4 km/t
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling155 km
Gjennomsnittshastighet v/rekkeviddemåling19,5 km/t

Testresultat karakter 1 til 10

Rekkevidde og support (40 %)7,6
Bremser (20 %)4,0
Kjøreegenskaper og håndtering (20 %)4,0
Teknisk prestasjon (20 %)6,2
Totalvurdering (100 %)5,9

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 10 der 10 er best.
NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Ved å registrere sykkelen din sitt unike rammenummer i sykkelregisteret vårt, vil din sykkel være knyttet til deg. Det vil si at hvem som helst kan spore opp sykkelen til ditt eie. Det er lurt! Medlemskapet koster 199 kr per år.

5. juni 2020
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?