NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Specialized Turbo Vado 4.0

Sterk motor og god support gir en sterk andreplass til sykkelen fra Specialized.


Elsykkel fra Specialized

Modell: Turbo Vado 4.0
Forbrukerkontakt: Specialized
Pris: ca. 36 000 kr
Totalsum: 8,1 poeng

Best i test av kjøreegenskaper

Elsykkelen, Turbo Vado 4.0 fra Specialized gjør det ikke spesielt godt i test av rekkevidde, men den tar det igjen i support og styrke i motoren. Sykkelen fra Specialized scorer høyest på supportfaktor og har også høy gjennomsnittsfart i rekkeviddetesten. Dette er altså en sykkel med mye trøkk i. Så er det en smakssak om du heller vil velge en sykkel som garanterer at du kommer langt. For deg som skal pendle langt hver dag, så er kanskje testvinneren Haibike eller en av de andre syklene som gjør det godt i rekkeviddetesten et bedre valg. 

Specialized gjør det også best i test av kjøreegenskaper og nest best på teknisk prestasjon. Stabile kjøreegenskaper, god støtdemping og lavt lydnivå er noen av egenskapene som trekkes frem i testen.

Nedsiden ved Specialized er at maksfarten overstiger den lovlige grenseverdien på 25 km/t +/- 10 prosent. Sykkelen fortsatte å gi support etter at farten målte 28 km/t. Det betyr at denne sykkelen strengt tatt ikke er lovlig å bruke som elsykkel i Norge.

Produktfakta

MotorKrankmotor/Specialized
Antall gir10
Batteri (Wh)Specialized/ U1-500 (500)
Støtdemping framgaffel/setepinneJa/ja
Type av bremserSkivebrems foran og bak
Totalvekt 23,6 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)136 kg

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt som de svakeste bremsene klarer på tørt underlag257 kg
Mekanisk motstand i drivverket 34 %
Supportfaktor (maks)3,2
Maks hastighet 28,2 km/t
Oppmålt rekkevidde i laboratoriets måling71 km
Gjennomsnittshastighet v/rekkeviddemåling24,7 km/t

Testresultat karakter 1 til 10

Rekkevidde og support (40 %)7,8
Bremser (20 %)7,0
Kjøreegenskaper og håndtering (20 %)9,0
Teknisk prestasjon (20 %)8,9
Totalvurdering (100 %)8,1

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 10 der 10 er best.
NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Ved å registrere sykkelen din sitt unike rammenummer i sykkelregisteret vårt, vil din sykkel være knyttet til deg. Det vil si at hvem som helst kan spore opp sykkelen til ditt eie. Det er lurt! Medlemskapet koster 199 kr per år.

5. juni 2020
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?