NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Kokong EV10 Polar Wallbox

Den lille laderen fra Kokong EV10 er testens billigste vegglader til 2.500 kr. Den kommer i en rekke flotte farger, og er liten og nett. Men er det en elbil-lader?


Ladeboks fra Kokong

Modell: Kokong EV10 Polar Wallbox
Nettsted: Kokong
Pris: 2 495 kroner

Fordeler

  • Fin til å lade elsykkelen eller elsparkesykkelen.

Ulemper

  • Ingen ladestasjon for elbil
  • Støtter kun lading med 10A, som er det samme hvis du ladet rett fra husholdningskontakten.

Kokong Ev10 er en av ti ladestasjoner for elbil som er vurdert i NAFs test av hjemmeladere.

Kokong Ev10 gjør ikke mer enn nødladeren

Kokong EV10 er den eneste ladeboksen i testen som kun støtter lading med Mode 2-ladekabel, altså ladekabelen som går i en helt vanlig husholdningskontakt (schuko-kontakt) - og som ofte kalles nødladekabel.

Ladeboksen støtter lading med kun 10A, som er det samme hvis du ladet rett fra husholdningskontakten.

På nettsiden skriver Elkjøp at Kokong Ev10 overvåker bilens ladestatus og hvor mye strøm som trekkes ved hjelp av en automatisk kontroller, noe som ikke krever bruk av en app, Wi-Fi eller Bluetooth-tilkobling. 

Juryen er ikke imponert

Vi har tatt en prat med testens jury, bestående av Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt, Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap.

På Elkjøp sin side er Kokong EV10 kategorisert som en elbil-lader, men juryen er klar i sin tale:

– Denne er veldig fin til å lade elsykkelen, men det er ikke en ladestasjon for elbil, sier Jan Tore Gjøby.

Alt som står på nettsiden høres fint og praktisk ut, men skiller Kokong EV10 seg fra det elbilen og nødladekabelen allerede gjør?

Egentlig ikke, mener juryen.

Kokong EV10 overvåker og kobler ut strømmen hvis det er noe feil under lading. Men denne funksjonaliteten ligger også i elbilenes Mode 2-ladekabel, også kalt en nødladekabel– den ladekabelen som ser ut som den har en stor kladd på seg.

Jan Tore Gjøby påpeker at Kokong EV10 vil gi et sikkerhetsaspekt til lading av en eldre elbil som lader med Mode 1, som en Buddy. Den samme sikkerheten vil du også få under lading av en elsykkel eller elsparkesykkel.

– Kokong EV10 kutter av strømmen når du er ferdig å lade, så du ikke står med spenning på etter at du er ferdig med å lade. Det i seg selv gir en trygghet, sier Gjøby.

Brosjyre og selvskryt

Det dårlige inntrykket av produktet understrekes av en brosjyre som bærer preg av å ikke ha gått gjennom korrekturen. Informasjonsarket er trykket med rød ruglestrek under ordet som er stavet feil.

I tillegg stiller vi oss undrende til at det reklameres for en designpris på esken, men den utmerkelsen fikk de for et annet produkt.

«

kokong Ev10 er veldig fin til å lade elsykkelen, men det er ikke en ladestasjon for elbil

Jan Tore Gjøby

Teknisk info om Kokong EV10 Polar Wallbox

Effekt og strøm

Maks belastning / Kan justeres 10A
Fra-til effekt ikke oppgitt
Nett ikke oppgitt
Fase ikke oppgitt
Støtter 3-fase-lading på IT (230v)ikke oppgitt

Brannsikkerhet og installering

Innebygget jordfeilvern type BNei
Innebygget DC feilstrømovervåking Nei
Samsvarerklært med IEC 62955 (Hvis "Ja" kreves ikke eksternt Type B jordfeilvern) Nei
Innebygget jordfeilvern Type A Nei
OverstrømsvernNei
Låsemekanisme på Type 2 kontakt Lader ikke med Type 2-kontakt
IP-klasse Ikke oppgitt
DriftstemperaturIkke oppgitt

Smartness

Lastbalansering Nei
Programmere ladetider Nei
Lading optimalisert mot strømpris Nei
Kan ladeboksen kobles til internett Nei
App Nei
Støtter OCPP Nei

Estetikk

Vekt ikke oppgitt
StørrelseH: 110mm B: 220mm D: 98 mm
Ulike farger5 farger

Annet

Fastmontert kabelNei
Ladekontakt / -plugg
Kabellengde-
Tilgangskontrollukjent
Garantiukjent

18. april 2022

Fant du det du lette etter?