NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Garo GLB

Elbilladeren fra Garo er blant testens største og tyngste, men gjør jobben og vel så det.


Ladeboks fra Garo

Modell: Garo GLB
Nettsted: Garo
Pris: Fra 6 490 kroner

Fordeler

  • Stor og robust hjemmeladestasjon i minimalistisk design
  • Luftig installasjon gjør at risikoen for varmegang reduseres.
  • Mange tilleggsprodukter, som lastbalansering mot huset og smart lading

Ulemper

  • Bør kjøpes gjennom elektriker, da alle tilleggsprodukter er vanskelig å navigere i som forbruker.
  • Tilleggsproduktene gjør raskt laderen dyr.

Garo GLB er en av ti ladestasjoner for elbil som er vurdert i NAFs test av hjemmeladere.

Stor, og robust lader med mange tilleggsprodukter

Elbilladeren fra Garo lar deg lade på alle strømnett og har en justerbar effekt fra 1,4 til 22 kW.

Garo GLB DC er en av testens større og dyrere ladestasjoner. Selve laderen koster fra 6.490 kr. Skal du ha wifi kort må du ut med ytterligere 1.690 kr. Skal du ha lastbalansering mot huset må du ut med ytterligere 1.300 kr til.

Her vil du aller helst kontakte elektrikeren for å tilpasse hjemmeladestasjonen med det du trenger av tilleggsutstyr, slik som for eksempel lastbalansering, og for å få riktig pris fra elektrikeren.

Vi har tatt en prat med testens jury, bestående av Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt, Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap.

Siden selve ladestasjonen fysisk er større enn flere av konkurrentene, er den også lettere å montere, mener Richard Kampenhaug. Garo har luftig design som reduserer faren for varmegang, påpeker elektrikeren.

– Fra et miljøsynspunkt kan det sies at en liten ladestasjon betyr mindre plastbruk, men dette er en solid utførelse som vil vare lenge. Garo’en tåler rett og slett å få litt bank. Det er tung boks med robust materiale, sier juryen.

Fra estetisk ståsted er kanskje mindre bedre, men juryen synes det er en helt grei størrelse. Det er fordeler og ulemper med alt.

Ladestasjonen kan leveres med sort og hvitt deksel, og den leveres i mange varianter. Det er et typisk installatør-produkt, som du som forbruker ikke skal navigere deg gjennom.

«

Garo’en tåler rett og slett å få litt bank. Det er tung boks med robust materiale

Juryen

Dekker alle behov

Det er derimot noe funksjonalitet juryen ikke liker.

– Jeg liker ikke at brukeren relativt enkelt kan justere maksimal ladestrøm. Det er ikke noe som skal endres etter at elektrikeren har gjort jobben sin, sier Kampenhaug.

– Jeg savner at ladekabelen kan låses fast permanent, påpeker Bjørn Nyland. Han er en av jurymedlemmene som liker best ladestasjoner uten fastmontert ladekabel.

Elbilladeren kommer ikke med et alternativ for fastmontert kabel. Juryen er delt i hva som er mest praktisk, så det må kjøpere nselv ta stilling til.

Jan Tore Gjøby foretrekker en 7-8 m kabel som er fastmontert.

– Det er enklest i hverdagen og en feilkilde mindre når vi slipper kontakten på ladestasjonen. Har du lang nok kabel, kan du også lade de fleste biler uansett hvor ladeporten er.

Det siste juryen vil påpeke er igjen mangel på samsvarserklæring.

– Heller ikke her finner vi samsvarserklæringer, sier Gjøby.

– Selv om tekniske spesifikasjonen peker på noen av de aktuelle produktstandardene er ivaretatt, så kan ikke elektrikeren vite at det er samsvar før dokumentene er på plass, avslutter han

Teknisk info om Garo GLB

Effekt og strøm

Maks belastning / Kan justeres 6A til 32A / justerbar
Fra-til effekt 1,4 kW - 22 kW
Nett IT, TN, TT
Fase 1-fase og 3-fase
Støtter 3-fase-lading på IT (230v)Nei

Brannsikkerhet og installering

Innebygget jordfeilvern type BNei
Innebygget DC feilstrømovervåking Ja
Samsvarerklært med IEC 62955 (Hvis "Ja" kreves ikke eksternt Type B jordfeilvern) Nei
Innebygget jordfeilvern Type A Nei
OverstrømsvernNei
Låsemekanisme på Type 2 kontakt Ja
IP-klasse IP44
DriftstemperaturMinus 25 til pluss 40

Smartness

Lastbalansering Ja, med tilleggsutstyr
Programmere ladetider Ja
Lading optimalisert mot strømpris Nei
Kan ladeboksen kobles til internett Ja, ved innstallering av Wifi-kort
App Ja, "webapp"
Støtter OCPP Nei

Estetikk

Vekt 3 kg
StørrelseH:422mm B: 205 mm D: 124mm
Ulike farger1

Annet

Fastmontert kabelNei
Ladekontakt / -plugg Type 2
Kabellengde5m
TilgangskontrollRFID, ekstrautstyr
Garanti2 år

18. april 2022

Fant du det du lette etter?