Bakluketelt: Dometic HUB

Bakluketelt eller frittstående oppholdsrom. Dette oppblåsbare teltet fra Dometic har mange bruksområder.


bil med bakluketelt
Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Oppblåsbart bakluketelt fra Dometic

Overnattingsform: Bakluketelt
Produsent: Dometic
Modell: HUB med veggpanel.
Pris på testmodell: Fra 9.699 kr
Antall personer: 2-4
Totalvekt: 15,8 kg

Dette er et produkt som ikke bare har én funksjon. Dette er et såkalt oppblåsbart, frittstående aktivitetstelt med en rekke tilleggsutstyr.

Du starter med det firkanta oppholdsrommet, og bygger på med det du selv vil ha som passer din bruk. Alt festes enkelt med et glidelåssystem og du har fire sider du kan koble på det du trenger.

Vil du bare ha vegger med vinduer og bruke det som et lite partytelt, så kan du det. Vil du koble på et lite anneks og ha sengeplass til to personer kan du det. Du kan strengt tatt koble på flere anneks og har sengeplass til opptil seks personer med felles oppholdsrom.

Vi valgte å teste tilkoblingstunnelen som lar oss koble teltet til en bil og bruke det som bakluketelt og utvide med et oppholdsrom da vi testet Raido Camper. Vi koblet det også til en Kia e-Soul for å sove i bilen.

bakluketelt i skogen
Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Raskt under tak

Det begynte å regne i øyeblikket vi parkerte bilen og skulle pakke ut teltet for første gang. Dermed fikk vi virkelig testet hvor raskt og enkelt teltet egentlig settes sammen og opp.

Selve hovedteltet kommer i én del og ligger i en oppbevaringsbag. Vegger og tilkoblingstunnelen kommer i separate poser. Totalt veier hovedteltet 15 kg. Det betyr at teltet tar en betydelig del av plassen i bagasjerommet.

Dometic selger også en elektrisk pumpe du kobler til 12-volten for å pumpe opp teltet raskt og enkelt. Pumpa er stor, men kommer med utallige munnstykker som gjør at pumpa passer på nærmest alt du har med. Du kan også stille inn trykket/bar du pumper opp teltet med. Den bråker ganske mye, men til gjengjeld pumper den opp teltet raskt og effektivt.

oppsett av bakluketelt
Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Pumpa har en lang ledning, som gjør at du lett kan bruke pumpa uansett hvor 12-volt-uttaket er plassert.

Teltet ble pumpet opp på få minutter. Vi brukte lengst tid på å finne ut av hvordan vi koblet på tilkoblingstunnelen til selve hovedteltet. Selv om det er et glidelås-system så var det ikke helt gitt hvilke glidelåser som hørte sammen. Første gangen festet vi tunnelen feil vei. Når den feilen først var rettet ga glidelåssystemet mening, og alt ble festet raskt.

La oss anta at vi brukte circa 10 minutter på å pakke ut, slå opp teltet og koble til bil og vegger aller første gang vi brukte det. Andre gangen brukte vi godt under 5 minutter før vi var under tak.

En person kan gjøre dette alene.

For å pakke ned teltet åpner du en av ventilene for å slippe ut luften og lar teltet kollapse og bretter det pent sammen. Vi valgte å pakke ned teltet i baggen med veggene festet på, og fikk plass til alt i baggen ved å bruke stopper for å holde alt sammen.

Overraskende praktisk

Vi liker ideen om å kunne utvide bilen eller campingvanen med enkle grep, eller telte sammen med venner.

Teltet står stødig uten å være tilkoblet til en bil for du kan stramme det opp med teltplugger. Vi likte å ha et oppholdsrom da vi testet Raido Camper, en campervan som i praksis kun er et soverom på hjul.

Hvis du kun ferierer med en personbil lar dette teltet deg la bagasjen ligge i bilen så du enkelt har tilgang til klær og utstyr mens du selv har et oppholdsrom og telt i ett.

Teltet passer til SUV'er og crossover-SUV'er, men tilkoblingstunnelen er såpass fleksibel at vi tror den raskt passer på flere personbiler og stasjonsvogner også.

Fordeler

  • Flere bruksområder
  • Masse tilleggsutstyr
  • Raskt å slå opp

Ulemper

  • Pris

Dette produktet ble testet sommeren 2021.

Se alle overnattingsformene vi har testet:

Publisert: 9. juli 2021

Sist oppdatert: 25. april 2024


Les også


Fant du det du lette etter?