Innredning til van og varebil: VISU

Dette modulsettet gir deg friheten til å innrede hvilken som helst van til en campervan på et kvarter.


To menn som sitter utenfor en varebil
Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Innredning til van fra VISU

Overnattingsform: Innredning til van og varebil
Produsent: VISU
Modell: Sitka
Kjøpes hos: Minicaravan
Pris på testmodell: 46 125 kroner (pris fra 28 750 kroner)
Vekt/omfang: Kommer i 3 deler. Den tyngste delen veier 25kg.
Antall personer: 2 voksne

Latmannsversjonen av ombygget van

Har du latt deg lokke av bildene av van’er som er ombygget med smarte løsninger, men orker ikke tanken på å begynne byggeprosessen eller lider av ti tommeltotter?

Da kan du få mer eller mindre samme opplevelsen med modulbasert innredning som kan tas inn og ut av nesten hvilken som helst van.

«

At en varebil som brukes til daglig kjøring med enkle grep kan bli en rimelig grei bobil er jo flott.

Løsningen kommer i tre separate deler, som gjør at de enklere kan stues bort når det ikke er i bruk. De er veldig håndterbare og kan enkelt monteres av en person. Den tyngste delen veier 25 kg.

To menn som sitter i en campingbil
Bruk varerommet: Innredningen fungerer både som sitteplass og som sengeplass. © NAF

Monteres raskt og enkelt

Vi testet Sitka 150 med kjøkken og monterte denne i lastegulvet i en Volkswagen Transporter så de står stødig og ikke beveger seg under kjøring. Når først rammen er montert, kan du feste de ulike oppbevaringsløsningene som er tilgjengelig. Det finnes en rekke tilleggsutstyr, som poser og vesker som festes i de ulike rommene for oppbevaring av klær og ting. Når du lukker og satt lokket på rommene, legger ned putene, og så er du klar for å dra på tur.

Modulsettet kommer i to utgaver, med eller uten kjøkkenløsning.

Vi liker godt tanken på friheten til å gjøre om hvilken som helst van til å bli en campervan. Det betyr at du kan eie modulsettet, men leie deg en varebil de helgene du vil på tur. Hvis du ikke har tiden eller pengene til å konvertere en van til en campervan selv, kan dette være en rimelig kombinasjon.

Beregn takhøyde så du kan sitte

Vi testet som sagt denne løsningen i en VW Transporter. Denne har takhøyde nok til at du kan sitte oppreist inne i bilen uten å få følelsen av at du ikke kan strekke ut ryggen. Vi anbefaler at en slik løsning brukes i en bil du i hvert fall kan sitte oppreist i senga. Det er greit å kunne sitte i senga og lese litt, eller nyte kaffen uten å stange hodet i taket.

Vi vil også anbefal noe form for bakluketelt eller markise for å utvide oppholdsrommet på lengre turer. Det er greit å kunne kle på seg ute, også i dårlig vær, og kunne strekke ut ryggen og kroppen etter en lang natt.

Mann som lager mat med campingbil
Kjøkken: Med den ferdige innredningen fra VISU, kan du også få med et lite kjøkken på kjøpet. © NAF

Per Roger og Jakobs vurdering:

-Etter å ha kjørt mye rundt med forskjellige typer store bobiler i både inn- og utland og erfart hvilke ulemper de har når det gjelder fremkommelighet på trange plasser og dårlige veier, har vi lenge hatt lyst til å teste en annen og mindre løsning. Kombinasjonen av en mer letthåndterbar firehjulsdreven varebil med campinginnredning, var et meget positivt bekjentskap. At en varebil som brukes til daglig kjøring med enkle grep kan bli en rimelig grei bobil er jo flott.

Innredningen viste seg fungere godt. Den var ganske enkel å montere, virker solid og hadde god kvalitet. Jacob og jeg er ganske høye, 186 og 185 cm, og var litt skeptiske til om liggeplassene ble i trangeste laget, men det gikk greit. Madrassene var også gode. Når vi reiste bordplata så hadde vi to god plass ved et bord det gikk greit både å spise og arbeide ved. Skapene under sengene hadde plass nok til det vi trengte av kjøkkenutstyr, og det medfølgende kokeapparatet var lett å bruke. Ordningen med uttagbare vesker under liggeplassene til å oppbevare tøy og utstyr putene fikk vi ikke testet skikkelig, men de virker som en god ide.

Innredningen er altså stort sett bra, men i kombinasjon med en ny og forskriftsmessig innredet varebil har noen ulemper. Separat førerrom og varerom som er avdelt med en tett vegg gjør selvfølgelig at plassen i bilen ikke blir utnyttet særlig bra. For eksempel sitter varmeapparat vanligvis i førerdelen og gir ikke varme til varerommet. Det betyr at det kan være en ide med et separat varmeapparat bak i bilen. Man kan ikke få både i pose og sekk, men dette er et godt kompromiss som vi nok kommer til å vurdere nærmere.

 Jacob og Per Roger testet varebil med innredning en natt

Oppbevaring i campingbil
Oppbevaring: Under putene har du flere smarte oppbevaringsløsninger. © NAF

Fordeler

  • Kan tas inn og ut av nesten alle vaner. 
  • Greit å kunne kombinere bruksbil med overnatting.
  • Enkelt og raskt å montere. 
  • God sitte og liggestilling.

Ulemper

  • Bør ha en løsning for varme for komfort.
  • Ikke alle lasterom er like rene og pene som vår splitter nye lånebil.
  • Høy pris på tilleggsutstyr.

Dette produktet ble testet våren 2021.

Se alle overnattingsformene vi har testet:

Publisert: 17. april 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?