El Prix vinteren 2024:

12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.


Elbiler

Alle saker i serien

31. januar og 1. februar 2024 testet NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til over 20 nye elbiler. I den forbindelse plukket vi ut 12 av bilene for å vurdere hvilke som egner seg best for familier som er på jakt etter ny bil.

Kriteriene i familiebiltesten 2024 var pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet. Bilene fikk også noen plusspoeng dersom de har forvarming av batteri før hurtiglading.

Resultater

Bilene som totalt sett kom best ut i familiebiltesten 2024 var NIO ET5 Touring, NIO EL6, Tesla Model 3 og Opel Astra Sports Tourer, men også andre biler imponerte i ulike kriterier.

Les om alle bilene i testen:

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

NIO ET5 Touring

Nio ET5 Touring på kaia
NIO ET5 Touring. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Stasjonsvognen NIO ET5 vil være en god bil for mange familier. Den har lengst rekkevidde blant bilene i testen, og lader jevnt og raskt. Dersom du velger batteri-abonnement, kan kjøpsprisen bli under 500.000 kroner. Dette fordrer at du må betale 1399 eller 1999 kr/mnd for batteri-abonnementet, avhengig av batteristørrelse. Batteriabonnement gir mulighet for batteribytte, som betyr at du kan bytte til et nyere, bedre batteri når det kommer på markedet. Den veide nyttelasten i ET5 Touring er blant de høyeste i testen når man trekker fra vekten av fem passasjerer på 75 kilo. Bagasjerommet har respektabel plass, men vær oppmerksom på at det kan bli noe lavt.

Pluss:

  • Blant bilene som har best rekkevidde og forbruk, sammenlignet med oppgitt WLTP-tall
  • Forvarming av batteri før hurtiglading. Kan aktiveres via navigasjon eller manuelt
  • Lader jevnt og raskt når batteriet er forvarmet
  • Mulighet for leie av batteri, som gir lavere kjøpspris
  • Mulighet for batteribytte

Minus:

  • Lavt bagasjerom
  • Stemmeassistenten NOMI på dashbordet er en smakssak

NIO EL6

Svart Nio EL6 på kaia
NIO EL6. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

NIO EL6 er blant bilene som kommer best ut i familiebiltesten, med god rekkevidde, rask lading og respektabel plass i bagasjerom og baksete. Prisen kan bli for høy for en del familier, men kjøpsprisen blir betydelig lavere dersom du velger å abonnere på batteri. Dette koster 1399 eller 1999 kr/mnd, avhengig av batteristørrelse. Batteriabonnement gir også mulighet for batteribytte, som betyr at du kan bytte til et nyere, bedre batteri når det kommer på markedet.

Pluss:

  • Blant bilene som har best rekkevidde og forbruk, sammenlignet med oppgitt WLTP-tall
  • Forvarming av batteri før hurtiglading. Kan aktiveres via navigasjon eller manuelt
  • Lader jevnt og raskt når batteriet er forvarmet
  • Mulighet for batteribytte
  • Bredt bagasjerom og baksete

Minus:

  • Pris vil være i høyeste laget for mange familier. Mulighet for leie av batteri gir imidlertid lavere kjøpspris
  • Stemmeassistenten NOMI på dashbordet er en smakssak

Tesla Model 3 Long Range

Blå Tesla Model 3 på kaia
Tesla Model 3. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Tesla Model 3 leverte litt skuffende resultater i vinterens rekkevidde- og ladetest, ettersom vi er vant til et høyt nivå fra Teslas biler. Likevel er Model 3 blant bilene som kommer best ut i familiebiltesten. Den har god størrelse på bagasjerommet, frunk, lavt forbruk og var ikke langt bak bilene med lengst rekkevidde i testen. Prisen er fordelaktig sammenlignet med mange av konkurrentene. For noen familier kan Model 3 bli i minste laget – for dem vil det være naturlig å vurdere Norges mest populære bil de siste årene, Tesla Model Y.

Pluss:

  • Pris
  • Frunk
  • Lavt forbruk
  • Blant bilene i testen med lengst rekkevidde
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading. Aktiveres via navigasjon

Minus:

  • Blant bilene i testen med lavest nyttelast
  • Litt trangt baksete
  • Noe treg lading
  • Stort avvik fra WLTP-rekkevidde

Opel Astra Sports Tourer

Rød Opel Astra sports tourer på kaia
Opel Astra Sports Tourer. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Et spennende alternativ for de som ønsker en billig, elektrisk familiebil. I tillegg til å være testens billigste, har stasjonsvognen Opel Astra Sports Tourer lavest forbruk, som betyr at den er billig i drift. Bilen har et mindre batteri og lavere rekkevidde enn konkurrentene i familiebiltesten. Vi ladet fra 10 til 80 prosent på 28 minutter i testen, som er to minutter raskere enn bilprodusenten lover. Avviket fra WLTP-rekkevidden på 413 kilometer er imidlertid ganske stort, med 296 kjørte kilometer i vintertesten.

Pluss:

  • Testens billigste
  • Stasjonsvogn
  • Lavt forbruk og flest kilometer per kilowattime batterikapasitet
  • Middels stort batteri gir raskere ladetid 10-80 %

Minus:

  • Noe trangt baksete
  • Kortere rekkevidde. Ganske stort avvik fra WLTP-rekkevidde

Volkswagen ID.7 Pro

Blå VW id7 på kaia
Volkswagen ID.7 Pro. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Volkswagen ID.7 Pro leverer godt på flere kriterier i familiebiltesten, med lavt forbruk, rask lading og et langt bagasjerom. Rekkevidden ID.7 oppnådde i vintertesten er betydelig lavere enn WLTP-rekkevidden, men i antall kjørte kilometer havner den midt på treet sammenlignet med de andre bilene i testen. For de som ønsker ID.7 som familiebil kan det være verdt å vente på stasjonsvogn-utgaven, ID.7 Tourer.

Pluss:

  • Lavt forbruk
  • Langt bagasjerom
  • Forvarming av batteri før hurtiglading. Kan aktiveres via navigasjon eller manuelt
  • Rask lading

Minus:

  • Stort avvik fra WLTP-rekkevidde
  • Pris vil være i høyeste laget for mange familier

Audi Q8 e-tron 55

Blå Audi Q8 Etron på kaia
Audi Q8 e-tron 55. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Audis nye versjon av e-tron har flere kvaliteter som gjør den til en god familiebil. Samtidig kan prisen fort bli for høy for mange familier, særlig når ekstrautstyr legges til. Høyt forbruk gjør at bilen heller ikke er billig i drift. At bilen lader såpass tregt var en overraskelse med tanke på at dens forgjenger lader som et uvær.

Pluss:

  • Stort bagasjerom
  • Frunk
  • God nyttelast

Minus:

  • Høyt forbruk
  • Pris
  • Treg lading

Hyundai Kona Electric

Blå Hyundai Kona på kaia
Hyundai Kona Electric. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Pris, lavt forbruk og forbedret bagasjerom gjør nye Kona verdt å kikke nærmere på for familier som ikke har altfor store krav til plass, men som er ute etter en rimeligere bil som holder til hverdagsreisene.

Pluss:

  • Pris
  • Lavt forbruk
  • Frunk
  • Forvarming av batteri før hurtiglading. Kan aktiveres via navigasjon eller manuelt

Minus:

  • Blant bilene i testen med minst bagasjerom
  • Blant bilene i testen med kortest rekkevidde
  • Treg lading

Kia EV9

Blå Kia EV9 på kaia
Kia EV9. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

EV9 er en stor bil, med et voldsomt bagasjerom når bakerste seterad er slått ned. Dybden i bagasjerommet er da 120 centimeter, som øker til 148 centimeter hvis andre seterad er justert i fremste posisjon. EV9 var blant bilene i testen med lengst rekkevidde og raskest lading, mens nyttelasten var skuffende sett i forhold til bilens størrelse. Prisen kan gjøre bilen vanskelig å velge for mange familier.

Pluss:

  • Stort bagasjerom (når bakerste seterad ikke benyttes)
  • Frunk
  • Blant bilene i testen med best rekkevidde
  • Rask lading
  • Forvarming av batteri før hurtiglading. Kan aktiveres via navigasjon eller manuelt

Minus:

  • Pris
  • Stort avvik fra oppgitt nyttelast. Bilen har lavere nyttelast enn størrelsen tilsier, spesielt om bilen fylles med passasjerer

XPeng G9

Blågrønn Xpeng G9 på kaia
XPeng G9. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Modellen vi testet kostet 725.915 kroner, som kan bli i høyeste laget for mange familier. I XPeng G9 får du likevel mye bil for pengene. Den lader ekstremt fort, og brukte i testen bare 19 minutter fra 10 til 80 prosent, som er imponerende spesielt med tanke på at den har et stort batteri. Bilen har god bagasjeplass og en brukbar frunk. Rekkevidden er i det øvre sjiktet blant bilene i testen. G9s store svakhet er nyttelasten, som er vesentlig lavere enn forventet for størrelsen. Hvis bilen fylles med passasjerer som i snitt veier 75 kg, er det kun 30 kilo nyttelast til overs.

Pluss:

  • Lader som et uvær
  • Romslig
  • Blant bilene i testen med lengst rekkevidde
  • Gode massasjeseter

Minus:

  • Svært lav nyttelast
  • Prisen vil være i høyeste laget for mange familier

Ford F-150 Lightning

Ford F150 Lightning på kaia
Ford F-150 Lightning. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Ingen andre biler i testen er i nærheten av å ha like mye plass som pickupen Ford F-150 Lightning, som med sitt store lasteplan og voldsomme frunk er en god match for dem som trenger å frakte mange og store ting. Som en av bilene i testen med kortest rekkevidde og tregest lading er ikke F-150 Lightning den beste på langtur, men den har utvilsomt andre kvaliteter. Blant annet har den det bredeste baksetet blant alle bilene i testen, som betyr at du bør få plass til tre bilstoler. Prisen vil gjøre F-150 Lightning urealistisk for de fleste.

Pluss:

  • Lasteplan med enorm plass
  • Stor frunk med elektrisk åpner
  • Best nyttelast i testen
  • Bredest baksete i testen

Minus:

  • Gigantisk
  • Blant bilene i testen med kortest rekkevidde
  • Pris
  • Treg lading

Nissan Ariya e-4ORCE

Hvit Nissan Ariya 4wd på kaia
Nissan Ariya e-4ORCE. Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Nissan Ariya e-4ORCE er blant de billigere bilene i testen. e-4ORCE betyr at bilen kan trekke på alle fire hjulene, og Ariya kan være et godt alternativ for de som ønsker en bil med god fremkommelighet til en relativt rimelig pris. Ariya har lavest nyttelast av alle bilene i testen, og kan faktisk bare lastes med 25 kilo bagasje dersom setene er fylt opp med passasjerer på 75 kilo hver. Ariya var blant de tregeste ved ladestolpen av bilene i familiebiltesten.

Pluss:

  • Pris
  • Bredt bagasjerom
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading. Aktiveres manuelt

Minus:

  • Svært lav nyttelast, den laveste av bilene i familiebiltesten
  • Treg lading

Mercedes-Benz EQE SUV

Blå Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV på kaia
Mercedes-Benz EQE SUV. Foto: s / © NAF

EQE SUV er den dyreste av alle modellene i familiebiltesten. Får du det du betaler for? Tja. Da NAF-magasinet Motor testet EQE SUV, slo de fast at det knapt finnes biler med bedre komfort. I vår familiebiltest, hvor kriteriene – i tillegg til pris – er plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og lading, scorer EQE SUV ganske middels.

Pluss:

  • Komfort
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading. Aktiveres via navigasjon

Minus:

  • Pris
  • Blant bilene i testen med høyest forbruk
  • Lavere nyttelast enn størrelsen skulle tilsi

Usikker på hvilken bil du bør velge?

Snakk med en av våre eksperter! Som NAF-medlem kan du hjelp fra våre biltekniske rådgivere.

Smilende mann i blå skjorte
Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Du leser nåElbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 20. mars 2024

Sist oppdatert: 2. april 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?