Testbiler på rekke og rad

Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

Foto: Siv Seglem / © NAF

Alle saker i serien

Vintertesten 2024 ble gjennomført i temperaturer mellom minus 2 og minus 10 grader. Med uværet Ingunn på vei nordfra ble det vindfullt utover testdagen.

Nedenfor finner du alle resultatene og artiklene fra testen.

Så langt kjørte bilene

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene. Du kan selv velge å vise én eller flere kategorier.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

En Hyundai Kona lader.
En Hyundai Kona lader.
Kaldt og klart under vinterens ladetest. © NAF
Kaldt og klart under vinterens ladetest. © NAF

Slik gikk det under ladetesten

I diagrammet ovenfor kan du se ladetid 10-80 prosent per bilkategori. Størrelsen på boblen indikerer størrelsen på batteriet.

Ruten bilene kjørte

Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.

onsdag 31. januar - Mellom 07:00 og 23:00

Oslo - Skur 13

Høyeste

4°C

Laveste

-4°C

Lygnasæter Kro

Høyeste

-1°C

Laveste

-8°C

Gjøvik

Høyeste

4°C

Laveste

-8°C

Vinstra

Høyeste

3°C

Laveste

-10°C

Dombås

Høyeste

3°C

Laveste

-7°C

Folldal

Høyeste

1°C

Laveste

-11°C

Ringebu

Høyeste

3°C

Laveste

-9°C

Værdata hentet fra yr.no

Her er alle bilene som var med i testen

Du leser nåTestbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 16. april 2024

Sist oppdatert: 25. april 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?