Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.


Elbil kjører på vei
© NAF

Alle saker i serien

Under NAF og Motors rekkeviddetest kjører vi elbilene helt tomme, som betyr at vi fortsetter å kjøre selv etter at bilen viser 0 prosent batteri.

Elbiler har som regel en buffer i batteriet som gjør at de kan kjøre litt lenger etter 0 prosent. Men hvor langt etter 0 prosent kan du regne med at bilen kan kjøre hvis uhellet er ute? Her er det store forskjeller, viser våre tester.

Lengst etter 0

Lengst kjørelengde etter 0 prosent:

  • Polestar 2 Long Range Single Motor – 87 kilometer
  • Volvo C40 – 54 kilometer
  • Mercedes-Benz EQE SUV – 49 kilometer

Under vintertesten 2024 hadde Polestar 2 Long Range Single Motor kjørt 343 kilometer da bilen viste 0 prosent igjen på batteriet. Likevel endte Polestar 2 på totalt 430 kilometer i rekkeviddetesten, etter å ha kjørt hele 87 kilometer etter 0 prosent.

Polestar 2 var bilen som kjørte lengst etter 0 prosent blant bilene i testen, og du kan ikke regne med å kunne kjøre så langt etter 0 prosent med din bil.

Gråhvit Polestar 2 på kaia
Foto: Siv Seglem (Motor)

Dette gjelder også om du eier en Polestar 2, for våre tester viser i tillegg store forskjeller mellom hvor langt samme modell kan kjøre etter 0 prosent. Polestar 2 Long Range Single Motor kjørte for eksempel 29,6 kilometer etter 0 prosent i sommertesten 2023.

Første varsel om lavt batteri fra Polestar 2 i vintertesten kom ved 20 prosent. Da dukket skilpadde-ikonet opp og effekten ble noe redusert. Bilen stoppet til slutt ved at effekten ble gradvis redusert.

Ny elbilist?

Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.

Illustrasjon av mann som lader elbil

Biler med liten buffer

Kortest kjørelengde etter 0 prosent:

  • Opel Astra Sports Touring – 1 kilometer
  • Hyundai Kona – 1,9 kilometer
  • HiPhi Z og Peugeot e-308 – 2 kilometer

Mens Polestar 2 har en stor buffer etter 0 prosent, var det andre modeller i vintertesten 2024 med betydelig mindre buffer.

I Kia EV9 var batteriet helt tomt 3 kilometer etter at bilen viste 0 prosent. Bilen varslet om lavt batterinivå ved 20 og 10 prosent.

Elbil kjører ut av bygg
Kia EV9 på vei ut av Skur 13 i Oslo, der rekkeviddetesten startet. © NAF

Rekkeviddevinneren HiPhi Z kjørte kun 2 kilometer etter 0 prosent. Bilen hadde da varslet ved 10 og 5 prosent.

Elbil på vei ut fra hallen
Foto: Kasper Furulund Frøjd

Også Peugeot e-308 kjørte 2 kilometer etter 0 prosent. Bilen varslet om «lavt ladenivå» første gang ved 12 prosent, med forespørsel om sjåføren ønsket å finne nærmeste ladestasjon.

Hyundai Kona kjørte 1,9 kilometer etter 0 prosent, mens Opel Astra Sports Touring stanset kun én kilometer etter at bilen viste 0 prosent på batteriet. Bilene varslet første gang om lavt batterinivå ved henholdsvis 20 prosent og 12 prosent.

Elbiler står parkert
Opel Astra Sports Tourer og Peugeot e-308 Combi kjørte henholdsvis 1 og 2 kilometer etter 0 prosent. © NAF

Biler med stor buffer

I vintertesten 2024 var det Polestar 2 som kjørte lengst etter 0 prosent, men det var også andre biler med stor buffer.

Volvo C40 hadde kjørt 341 kilometer da bilen viste 0 prosent, men stoppet først 54 kilometer senere. Bilen varslet om lavt batterinivå første gang ved 13 prosent, med forespørsel om sjåføren ønsket å finne en ladestasjon.

Elbil kjører på vei
Volvo C40 kjørte totalt 395 kilometer i rekkeviddetesten. © NAF

Mercedes-Benz EQE SUV endte på totalt 399 kilometer i rekkeviddetesten, etter å ha kjørt 49 kilometer etter at bilen viste 0 prosent. Første varsel om lavt batterinivå kom ved 17 prosent.

En annen bil med stor buffer i vintertesten var XPeng G9, som kjørte 33,8 kilometer etter 0 prosent. XPeng demonstrerte stor buffer også i sommertesten 2023, da den kjørte 37,9 kilometer etter 0 prosent.

Elbil kjører på vei
XPeng G9 kjørte langt etter 0 prosent både i sommertesten 2023 og vintertesten 2024. © NAF

Også Toyota bZ4X AWD viste en stor buffer i vintertesten, med 32 kjørte kilometer etter 0 prosent. I sommertesten 2023 hadde Toyota bZ4X 2WD størst buffer av alle bilene, da den kjørte 45 kilometer etter at bilen viste 0 prosent.

Elbil står parkert
Toyota bZ4X kjørte lengst av alle bilene etter 0 prosent i sommertesten 2023. © NAF

Når varsler bilene om lavt batterinivå?

Bilen som varslet tidligst om at batteriet begynte å bli tomt i vintertesten 2024, var Ford F-150 Lightning. Den varslet om «Driving Range Low» allerede ved 29 prosent batteri.

MG4 ga første oppfordring om lading da batteriet var på 21 prosent og 60 kilometer gjenværende rekkevidde.

Mange av bilene varslet første gang ved 20 eller 12 prosent batteri. Bilen som varslet senest var NIO EL6, som ventet helt til det var 4 prosent igjen på batteriet.

*XPeng viste første varsel ved 30 kilometer gjenværende rekkevidde.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Lad før du må

I rekkeviddetesten kjører vi elbilene helt til de stanser med tomt batteri, men dette vil vi ikke anbefale at du gjør med din egen bil.

«Lad når du kan, ikke når du må», er et godt elbiltips. Lad heller én gang for mye enn å ta sjansen på å komme fram med lav batteriprosent.

Hvis omstendighetene likevel gjør at du havner på 0 prosent, er det greit å vite at du sannsynligvis kan kjøre noen kilometer til før bilen stanser helt. Men akkurat hvor langt du kan kjøre, er som våre tester viser, ikke helt forutsigbart. Heller ikke for samme modell.

Derfor bør du la være å ta sjansen på å nå 0 prosent, og heller lade tidligere. Om du kjører elbilen helt tom, risikerer du også å skade batteriet.

Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Du leser nåElbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

to menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

Publisert: 6. februar 2024

Sist oppdatert: 26. februar 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?