Hvit bil ved ladestolpe

El Prix 2023

Så kort ladepause trenger du i praksis

Bilene som lader 20 mil kjappest, gjør det så raskt at du knapt rekker en dopause. Da får du ladet det du trenger frem til det er tid for neste pause.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle saker i serien

Hvor raskt bilen lader er der slaget står nå. Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som fylles fort, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere.

Maksimal ladeeffekt, som mange produsenter oppgir, sier deg egentlig for lite. Ofte ser du denne maks-hastigheten bare i noen minutter når bilen lader og det er underhelt ideelle forhold. Altså når batteriet er passe tomt og passe varmt. To biler med samme maks-hastighet, kan bruke helt ulik tid på ladingen avhengig av disse faktorene.

Derfor ber NAF bilbransjen om å oppgi ladetiden fra 10-80 prosent, slik at det blir lettere for bilkjøperne å sammenligne. Det er langt enklere å forholde seg til tiden det tar enn at bilen kan lade opptil en viss hastighet (oppgitt i kilowatt). To ganger i året tester vi også ladeeffekt og ladetid for alle elbilnyhetene under verdens største elbiltest, El Prix.

Les mer om NAFs krav til bransjen her

Lading av sort bil
Lading av sort bil
Det noteres flittig under ladetestene. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Ladetest på dal. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Tre biler brukte under 10 minutter

I sommerens store elbiltest var det flere biler som ladet raskt. Fra ladetestene har NAF beregnet hvor lang tid de må lade for å få 200 kilometer rekkevidde.

Grunnen til at vi har beregnet lading for 200 kilometer, er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen.

De som ladet 200 kilometer rekkevidde raskest var:

  • Xpeng G9: 8,4 minutter
  • Tesla Model S: 8,5 minutter
  • Ioniq 6: 9,4 minutter

Hele 13 av de 32 testbilene ladet 200 kilometer rekkevidde på under et kvarter.

– Dette viser at flere bilprodusenter nå har skjønt at rask lading har betydning for forbrukerne. Det betyr også at det i tiden fremover må bygges flere kraftige lynladere, slik at du kommer deg raskere frem dit du skal, forklarer testsjef Anette Berve.

Hele listen finner du i bunnen av artikkelen.

Stort spenn i gjennomsnittseffekt

Maksimal ladeeffekt forteller deg altså ikke så mye om hvor effektivt elbilen lader. Noen biler har en høy makseffekt som kun varer i en brøkdel av ladeøkten. Andre biler har lavere makseffekt, men holder til gjengjeld denne effekten i store deler av ladeøkten.

Dette er en av grunnene til at vi deler ladekurvene til hver bil vi tester. Ladekurven er en grafisk fremstilling av hele ladeøkten, og kan for eksempel fortelle deg om det er mest effektivt med flere raske ladestopp eller en lang, avhengig av hvor i ladeøkten bilen lader best.

Ladekurver er slikt man kan fordype seg i hvis man er over snittet opptatt av tall og teknologi (sånn som noen av oss er), men for alle andre holder det egentlig å kikke på gjennomsnittlig ladeeffekt.

smilende kvinne og mann foran ladestolpe
Audi Q8 ladet 200 km på 17,1 minutter og hadde en gjennomsnittlig ladeeffekt på 170 kW. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det har vi regnet på nedenfor.

Der kan du blant annet se at selv om Tesla Model S bruker kortere tid enn Hyundai Ioniq 6 på å lade 200 km, har sistnevnte en høyere gjennomsnittlig ladeeffekt, henholdsvis 145 mot 180 kW.

To andre modeller som brukte like lang tid til 200 km, Mercedes-Benz EQS SUV og Tesla Model Y RWD, har også svært ulik gjennomsnittseffekt, med 136 og 98 kW.

I motsatt ende av skalaen ser vi at JAC og Hongqi begge brukte rundt 30 minutter på å lade 200 km, men at sistnevnte hadde nesten dobbelt så høy gjennomsnittseffekt. Her er det verdt å nevne at Hongqi har et batteri som er nesten dobbelt så stort som batteriet i JAC.

Været på testdagen

Sommerens ladetest ble gjennomført i strålende solskinn og cirka 25 grader. Dette er de høyeste temperaturene vi har hatt under noen ladetest tidligere.

Merk: Det er mange ting som påvirker ladehastigheten. Utetemperatur, temperatur i batteriet, hvor tomt batteriet er og så videre, vil gjøre utslag i hvordan bilene lader.

Når vi gjennomfører ladetestene, kjøres bilene i minst to timer på motorvei før de lader. De starter ladingen fra under 10 prosent gjenværende batteri. Der hvor bilen er utstyrt med forvarming av batteriet, aktiveres dette.

Dermed sikrer vi at bilene lader så optimalt det lar seg gjøre, ut fra gjeldende værforhold.

Du kan lese mer om resultatene fra ladetesten her.

Savner du din favoritt? Søk i Elbligiuden, det kan være vi har testet den tidligere!

Publisert: 21. juni 2023

Sist oppdatert: 22. januar 2024

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?