El Prix 2023:

Laderekord og rekordstore batterier

Rekkeviddeangst er snart historie. Det neste målet elbilene må levere på er hvor lang tid du må bruke for å fylle batteriet når du er på langtur.


Rød bil lader
Ladetest på Dal. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle saker i serien

Hvordan elbiler lader, er fremdeles litt gresk for mange. En ting er det rent praktiske. Skal du betale med app eller kort? Hvilken app fungerer til hvilken ladeoperatør? Må du legge inn betalingsinformasjon – igjen?

Men også når du står ved ladestolpen, dukker det opp mange spørsmål. Mest sannsynlig lades det saktere enn du forventer. Det står 300 kW på ladestolpen, så hvorfor går det ikke raskere? Sto det noe om 150 kW i reklamebrosjyren, hvorfor får du bare 34 kW da? Betyr disse tallene i det hele tatt noe i praksis?

Det korte svaret er at du ikke trenger å tenke så mye på akkurat disse tallene. Med mindre du ble skikkelig nysgjerrig nå, såklart. Da kan du lære masse om lading her

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.

To menn og en kvinne følger med på ladetall
Mann med solbriller
Det noteres flittig når bilene lader. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Det lades flittig. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Ladetid er neste utfordring

Det er tiden det tar fra du starter ladingen til du har nok strøm til å komme deg videre som virkelig betyr noe når du er ute på veien.

«

Lading er fortsatt litt kinkig. Du får ikke nødvendigvis den ladehastigheten du forventer, det er litt fiklete å starte ladingen. Så vi tror lading er det neste som må løses.

Smilende kvinne

For her er det store forskjeller. Maks ladeeffekt, som mange produsenter oppgir, sier deg egentlig for lite. Ofte ser du denne maks-hastigheten bare i noen minutter, under ideelle forhold. Altså når batteriet er passe tomt, og passe varmt. To biler med samme maks-hastighet, kan bruke helt ulik tid på ladingen.

Derfor tester vi hvor mange minutter du bruker fra du har 10 prosent på batteriet til du har fylt det til åtti prosent. For de som er ekstra glade i tall, beregner vi også gjennomsnittlig ladehastighet.

I videoen nedenfor tar vi deg med bak i kulissene når ladetesten gjennomføres.

Bli med bak i kulissene når ladetesten gjennomføres.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Slik ladet bilene

På testdagen var det strålende sol og rundt 25 grader, så forholdene lå til rette for at bilene skulle lade helt optimalt. Bilene ble kjørt til de hadde under ti prosent batteri igjen, hvor de siste to timene før lading skulle kjøres på motorvei.

På den måten sikrer vi at batteriene er gode og varme, slik at vi får best mulig resultater. Der hvor bilen har mulighet for forvarming av batteriet, har denne funksjonen også vært brukt.

Sommerens 32 biler brukte alt fra 19 til 51 minutter på å lade fra ti prosent til åtti prosent.

Den aller kjappeste var Hyundai Ioniq6, tett fulgt av XPeng G9, som brukte ett minutt mer.

I motsatt ende av skalaen finner vi nykommer JAC e-JS4 og Hongqi E-HS9 LR, med henholdsvis 51 og 50 minutter.

Her er det verdt å nevne at Hongqi har et batteri som er nesten dobbelt så stort som batteriet i JAC, så vi må kikke på gjennomsnittlig ladehastighet for å få et tydelig bilde av forskjellen mellom de to.

JAC har nemlig testens laveste ladehastighet, med et gjennomsnitt på 54 kW. Hongqi på sin side ladet med en gjennomsnittlig hastighet på 96 kW.

Altså, selv om de brukte omtrent like lang tid fra 10 til 80, har Hongqi fått puttet på nesten dobbelt så mye energi sammenlignet med JAC.

Xpeng G9
Xpeng G9 var med i testen for første gang. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAF

Ny laderekord

Selv om vi sier at maks ladeeffekt ikke forteller deg hele bilder, må vi snakke litt om nykommer Xpeng G9. Denne familiebilen satte nemlig ny rekord i høyest målte ladeeffekt: hele 319 kW! Dermed slår den Porsches tidligere rekord på 270 kW.

G9 hadde også testens høyeste gjennomsnittlig ladeeffekt, med 212 kW. Det er imponerende raskt! For å illustrere nøyaktig hvor raskt: etter litt over åtte minutter har G9 ladet nok til å kjøre tjue mil til.

Da begynner vi å snakke om svært effektive ladepauser.

Alle laderesultater

Publisert: 16. juni 2023

Sist oppdatert: 30. januar 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?