Grå bil i grønt landskap

El Prix 2023:

Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023

Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAF

Alle saker i serien

I verdens største elbiltest, El Prix, kjører NAF og Motor bilene helt tomme for strøm. Hver femtiende kilometer leser vi av batteriprosent og kjørte kilometer.

– Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden, men det er ikke å anbefale å gjøre dette i hverdagen, forklarer testsjef Anette Berve.

De fleste vil velge å lade bilen lenge før den nærmer seg tom. Faktisk vil vi påstå at det er de færreste som vil kjøre bilen noe særlig under 10 prosent, i hvert fall ikke med overlegg.

Den mest relevante rekkevidden for elbilistene å forholde seg til er derfor hvor langt bilen går innen du har 10 prosent igjen på batteriet.

Tallene nedenfor gir en god indikasjon på bilenes rekkevidde i praksis.

MERK at dette er tall for bilene som var med i sommerens El Prix. Andre modeller vi har testet tidligere, er ikke inkludert i listen.


Les også: Så lang var rekkevidden i praksis i vinter

Foto 1: bZ4X ruller pent inn til lading. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAFFoto 2: bZ4X ruller pent inn til lading. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Bil på lasteplan
Toyota ruller av lasteplan

Hva med Toyota nå?

I vinter var det knyttet stor spenning til hvor langt Toyota bZ4X kom til å gå etter at bilen varslet at den var tom. Den gangen forklarte Toyota at bilen i praksis hadde rundt 8-10 prosent igjen i batteriet når instrumentpanelet viste 0 kilometer igjen.

I vinter vistes ikke batteriprosent i instrumentpanelet på bilen, men etter programvareoppdateringen tidligere i vår er dette nå på plass.

Når bZ4X 2WD* denne gangen viste 10 prosent gjenværende batteri, hadde bilen kjørt 341,1 kilometer. Ved null prosent hadde triptelleren rundet 389,2 kilometer, men bilen fortsatte i utrolige 45 kilometer til etter dette og endte på totalt 434,2 kilometer kjørt før det ble full stans.

Buffer på rundt 11 prosent

Hvis våre utregninger stemmer, kan det se ut til at tohjulstrekken av bZ4X i praksis hadde rundt 21 prosent igjen når bilens instrumentpanel viste en gjenværende batteriprosent på 10 prosent.

For ordens skyld: I oversikten nedenfor har vi oppgitt kilometertallene fra når bilen selv viser at den har 10 prosent gjenværende batteri. Det er dette tallet som er tilgjengelig for sjåføren, og derfor mener vi at dette er det eneste riktige tallet å forholde seg til i hverdagen.

Hvis vi skulle oppgitt tallet ved null prosent, ville dette altså vært 389,2 kilometer.

*I vinter testet vi kun bZ4X 2WD, men nå i sommertesten var både tohjulstrekken og firehjulstrekken med.

Publisert: 13. juni 2023

Sist oppdatert: 10. januar 2024

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?