Noen lader lynraskt, andre holder ikke hva de lover

Det er stor forskjell på hvor raskt elbilene hurtiglader, viser en ladetest fra NAF og Motor. Den raskeste elbilen på markedet lader 456 kilometer på en halvtime, mens andre holder ikke helt hva de lover.


Dette har vi testet:

  • Hvordan elbilene hurtiglader på sommeren.
  • Forskjeller mellom hurtiglading om vinteren og sommeren.

Se resultatene fra ladetesten nederst i denne saken!

Hvor mange kilometer lader du?

Omtalen av hurtiglading spriker mye fra produsent til produsent. Derfor har vi valgt å sammenligne hvor mange kilometer du kan kjøre når du lader i 30 minutter. Da har vi lagt til grunn forbruket bilene hadde i rekkeviddetesten for å beregne hvor langt du faktisk kan kjøre på de minuttene du lader.

Merk at denne beregningen er en indikasjon på hvor mange kilometer du får, ikke en fasit. Det er mange faktorer som avgjør hvor raskt bilen din lader. Denne utregningen er basert på målingene av effekt og forbruk vi gjorde under testen i juni 2020. Resultatet vil være annerledes på vinteren, når effekten batteriet lades med ofte er lavere.

Det er store sprik bare innen de ti bilene som lader raskest. På topp troner Tesla Model 3 med 456 kilometer på en halvtime når du lader på Supercharger V3. Taycan kommer “bare” på tredjeplass med 349 kilometer på en halvtime grunnet høyt forbruk under kjøring.

Det er ingen overraskelse at også begge Audi e-tron-modellene er i toppsjiktet. Både Sportback og SUV 55 lader godt, men har også høyt forbruk som gjør at de ikke stikker av med topp-plasseringen.

Hyundai Kona utmerker seg også i ladetesten med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 kilometer på en halvtime.

Vi har fordelt resultatene etter prissegmentene bilene passer inn i. Dermed kan du sammenligne biler innenfor det prissegmentet du er nysgjerrig på, eller klikke deg videre inn på den bilen du vil lese mer om.

Hurtiglading av en elbil er ikke helt rett frem

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute eller en varm sommerdag?

Siden du mange steder betaler per minutt du lader, eller en kombinasjon av minutter og kilowattimer, bør du vite hvordan bilen din lader så du ikke betaler i dyre dommer for strømmen.

Uklar omtale av ladehastighet

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med.

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTP, finnes ikke denne standardiseringen for lading.

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0 til 80 prosent.

Ladekurven forteller mye

Færre av produsentene omtaler nå kilowatt (effekt). Men hvis de omtaler den, er det viktig å huske at det ikke betyr at bilen lader med den effekten hele tiden. Tvert imot er det bare en del av tiden at ladingen er i nærheten eller på den maksimale effekten.

Som du vil se av grafene i denne testen, har alle bilene ulik ladekurve. Du kan klikke deg inn på hver enkelt bil og se hvordan bilen lader og med hvilken effekt.

Merk: Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Testresultat

Viser 5 av 28

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres sommer og vinter. Den utvides med nye modeller etterhvert som de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger.

30. juni 2020
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?