Krevende å få batteriet varmt nok på vinteren

Elbilene lader saktere på vinterstid, viser ladetesten til NAF og Motor. På vinteren er det dessuten enda vanskeligere å lade «smart» på grunn av lav temperatur.


Kort fortalt om ladetesten:

  • Vi testet ladeeffekten til 20 elbiler under vinterlige forhold.
  • Bilene ble ladetestet etter to timers uavbrutt kjøring og med driftsvarmt batteri.
  • Alle bilene ladet fra maks 10 prosent til rundt 80 prosent.

Se resultatene fra ladetesten nederst i denne saken!

Komplisert hurtiglading

Hurtiglading av en elbil er ikke rett nødvendigvis helt rett fram.

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute, eller en varm sommerdag?

Denne ladetesten viser at selv om du kjører og lader etter alle kunstens regler, kan det fortsatt være vanskelig å få batteriet driftsvarmt før lading på vinterstid.

For å ikke betale mer enn du må når du hurtiglader, er det viktig at du lader smart.

Uklar omtale av ladehastighet

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med.

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTP, finnes ikke denne standardiseringen for lading.

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0-80 prosent. Mercedes-Benz oppgir tiden det tar fra 10 til 80 prosent for EQC, mens Kia oppgir tiden det tar fra 20 til 80 prosent for e-Niro. Jaguar oppgir hvor mange kilometer du skal få på 30 minutter, mens Opel oppgir hvor mange kilometer du lader på en time for Ampera-e.

Færre omtaler kilowatt (effekt). Men hvis de omtaler den, er det viktig å huske at det ikke betyr at bilen lader med den effekten hele tiden. Tvert imot er det bare under en del av tiden at ladingen er i nærheten eller på den maksimale effekten. Som du vil se av grafene i denne testen, har alle bilene ulik ladekurve. De aller fleste lader med lav effekt i starten og mot slutten, for å skåne batteriet. Det betyr at du kun vil registrere topp-effekten mot midten av ladeøkten.

Merk: Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Markedets raskeste

Ladehastigheten for elbilene på dagens marked spriker fra 27 minutter til 90 minutter for «full tank».

De modellene som lader raskest i vår test er Audi e-tron 55 og 50 quattro, som begge bruker 30 minutter på å nå 80 prosent batterikapasitet.

I grafene under kan du lese mer om hvordan de ulike bilene i de tre prisklassene lader. Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Testresultat

Viser 5 av 20

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres sommer og vinter. Den utvides med nye modeller etterhvert som de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger.

19. februar 2020
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?