MG ZS EV
Etter litt trøbbel med etablering og import av sin nye elektriske modell ZS EV har MG endelig fått lansert modellen i Norge. MG ZS EV har batterikapasitet på 44,5 kWh og rekkevidde på 263 km (WLTP).
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
230k—338k kr
Rekkevidde
263—440 km
Forbruk / 100 km
17,8—18,6 kWh
Drivhjul
Foran
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
448—488 l
Nyttelast
373—400 kg
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
Det klassisk britiske bilmerket MG er tilbake i en kinesisk-eid versjon og starter frieriet til nordmenn med en helelektrisk kompakt SUV. Dette er ikke en bil som er skapt for langturer, men samtidig har den nok rekkevidde til å komme seg godt utenfor bygrensene. ZS EV har en meget konkurransedyktig pris og er den klart rimeligste i sitt segment.
Bilen er tilgjengelig for levering og kan bestilles på MG sine europeiske hjemmesider og hos norske forhandlere av MG.
71
/100 av MotorTest av rekkevidde
MG ZS Long Range ble testet vinteren 2023. Testruten bøy på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger, med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.
MG ZS EV
WLTP: 440 km
Målt: 351.5 km
Avvik: 89 km
Testresultater
- MG ZS kjørte totalt 351,5 kilometer. Det er 88 kilometer mindre enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 323,2 kilometer.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 18,4 kWt/100 km.
- Bilen stanset før den viste 0% gjenværende batterikapasitet.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- 49%: Batterimåler (animasjon) endres fra grønn til gul
- 19%: Batterimåler (animasjon) endres fra gul til rød
- 16%: Varsel om å lade bilen
- 12%: Tilgjengelig hastighet og kraft blir redusert, ekstra svak i motbakker. Bilen oppgir å ha 5% Power
- 4%: Bilen oppgir 0% Power, uforutsigbar kapasitet på Power
- 3%: Stans, restartet bil, kjørte videre (1,1 km)
- 3% Stans, restartet bil, kjørte videre (0,5 km)
- 3% Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 8 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 7 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km) – gjettometer sier 7 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 6 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 6 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre. (0,2 km) Varsel i instrumentpanel: «Battery depleted» – gjettometer sier 5 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 5 km igjen
- 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km)– gjettometer sier 4 km igjen
- 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km)– gjettometer sier 4 km igjen
- 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km)– gjettometer sier 4 km igjen
- 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 3 km igjen
- 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 3 km igjen
- 1%: Endelig stans, fikk ikke restartet bilen. Trolig tom 12V-batteri
Om testbilen
Pris
371 990 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
1620 kg
Drivhjul
Foran
Netto batteripakke
69.9 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.8 kWh
Rekkevidde (WLTP)
440 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MG ZS Long Range ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.
MG ZS EV
Testresultater
- ZS Long Range kjørte totalt 443 kilometer. Det er 3 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 400 kilometer.
- Bilen kjørte 7 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 15 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- Etter at batteriet gikk ned til 20 %, fikk sjåføren kontinuerlig beskjed om å lade bilen
- Da batteriet var nede på 0 %, kom varsling om hastighetsbegrensning. Bilen ville da ikke kjøre fortere enn 50 km/t
- Bilens maksimale hastighet gikk gradvis nedover. 7 km etter batteriet viste 0 % var det full stans.
- Sjåføren forsøkte å starte bilen 45 minutter etter stans. Da kom et varsel om at høyvoltsbatteriet var frakoblet.
Om testbilen
Pris
371 990 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
1620 kg
Drivhjul
Foran
Netto batteripakke
69.9 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.8 kWh
Rekkevidde (WLTP)
440 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MG ZS EV ble testet sommeren 2020. Testen ble gjennomført under optimale og vindstille forhold, med temperaturer mellom 20 og 25 varmegrader.
MG ZS EV
Testresultater
- MG ZS EV kom hele 310 kilometer i testen, og det er 43,1 kilometer mer enn oppgitt WLTP-rekkevidde.
- Ved oppstart på Vulkan parkeringshus viste bilen en rekkevidde på 257 kilometer. Etter én kilometer viste forbruket 19,5 kWt per 100 km. Ved Ringebu hadde forbruket sunket til 13,3 kWt per 100 km.
- Da instrumentet viste 17 kilometer igjen sluttet bilen å vise rekkevidde. Bilen fortsatte ytterligere 18 kilometer.
- Gjennomsnittsforbruket under testen var 13,7 kWt/100 km
Om testbilen
Pris
249 900 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
1518 kg
Drivhjul
Foran
Netto batteripakke
44.5 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.6 kWh
Rekkevidde (WLTP)
416 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
MG ZS EV
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
MG ZS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten MG ZS lader med er oppgitt å være 92 kW.
Under sommertesten brukte vi 37 minutter og 18 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 48 kWt. Høyeste effekt vi målte var 92 kW, noe som er helt på linje med maksimal effekt oppgitt av produsenten. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 80 kW.
Om testbilen
Pris for testbil
371 990 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
440 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.8 kWh
Netto batteripakke
69.9 kWh
Maksimal ladeeffekt
92 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MG ZS bruker rett under 40 minutter på å lade til 80 prosent.
MG ZS EV
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
MG ZS lader med 40 kW på en CCS-lader. MG selv oppgir at bilen bruker 40 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 150 kW.
Vi brukte 39 min på å lade fra 2 til 80 prosent under sommertesten.
MG'en starter å lade med 84 kW, for så å sakte men sikkert redusere effekten gjennom ladestoppet. Det er ikke noe sted under ladingen at effekten faller brått, men ved rundt 50 prosent er effekten halvvert til rundt 46 kW.
Om testbilen
Pris for testbil
249 900 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
416 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.6 kWh
Netto batteripakke
44.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 488 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i MG ZS EV oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
79 cm
Gulv lengde
88 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
88 cm
Åpning høyde
75 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
488 liter
Nyttelast
375 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
1620 kg
Tillatt totalvekt
2070 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
90% beskyttelse i kollisjon
Barn
85% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
64% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 70% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?