Budsjett, Mellomklasse

MG ZS EV

Etter litt trøbbel med etablering og import av sin nye elektriske modell ZS EV har MG endelig fått lansert modellen i Norge. MG ZS EV har batterikapasitet på 44,5 kWh og rekkevidde på 263 km (WLTP).

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

El Prix sommer 2020

Testet av

Blå MG ZS
MG ZS Long Range ved El Prix sommer 2022 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

230k—338k kr

Rekkevidde

263—440 km

Forbruk / 100 km

17,8—18,6 kWh

Drivhjul

Foran

Ladeeffekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom

448—488 l

Nyttelast

373—400 kg

Tilhengervekt

Ingen hengerfeste

Det klassisk britiske bilmerket MG er tilbake i en kinesisk-eid versjon og starter frieriet til nordmenn med en helelektrisk kompakt SUV. Dette er ikke en bil som er skapt for langturer, men samtidig har den nok rekkevidde til å komme seg godt utenfor bygrensene. ZS EV har en meget konkurransedyktig pris og er den klart rimeligste i sitt segment.

Bilen er tilgjengelig for levering og kan bestilles på MG sine europeiske hjemmesider og hos norske forhandlere av MG.

71

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

MG ZS Long Range ble testet vinteren 2023. Testruten bøy på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger, med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.

el prix Vinter 2023

MG ZS EV

Oppgitt for testbil
Rekkevidde (WLTP)
440 km
Forbruk (WLTP)
17,8 kWh
Målt av NAF
Rekkevidde
351,5 km (-20.1%)
Forbruk (WLTP)
18,4 kWh

WLTP: 440 km

Målt: 351.5 km

Avvik: 89 km

Grafen viser høydeprofilen av testruten, og hvor bilen stanset i forhold til oppgitt WLTP.

Testresultater

  • MG ZS kjørte totalt 351,5 kilometer. Det er 88 kilometer mindre enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
  • Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 323,2 kilometer.
  • Totalt var gjennomsnittsforbruket 18,4 kWt/100 km.
  • Bilen stanset før den viste 0% gjenværende batterikapasitet.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

  • 49%: Batterimåler (animasjon) endres fra grønn til gul
  • 19%: Batterimåler (animasjon) endres fra gul til rød
  • 16%: Varsel om å lade bilen
  • 12%: Tilgjengelig hastighet og kraft blir redusert, ekstra svak i motbakker. Bilen oppgir å ha 5% Power
  • 4%: Bilen oppgir 0% Power, uforutsigbar kapasitet på Power
  • 3%: Stans, restartet bil, kjørte videre (1,1 km)
  • 3% Stans, restartet bil, kjørte videre (0,5 km)
  • 3% Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 8 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 7 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km) – gjettometer sier 7 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 6 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,2 km) – gjettometer sier 6 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre. (0,2 km) Varsel i instrumentpanel: «Battery depleted» – gjettometer sier 5 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 5 km igjen
  • 2%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km)– gjettometer sier 4 km igjen
  • 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,3 km)– gjettometer sier 4 km igjen
  • 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km)– gjettometer sier 4 km igjen
  • 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 3 km igjen
  • 1%: Stans, restartet bil, kjørte videre (0,1 km) – gjettometer sier 3 km igjen
  • 1%: Endelig stans, fikk ikke restartet bilen. Trolig tom 12V-batteri

Om testbilen

Pris

371 990 kr

Chassis

Kombikupé

Egenvekt uten fører

1620 kg

Drivhjul

Foran

Netto batteripakke

69.9 kWh

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.8 kWh

Rekkevidde (WLTP)

440 km

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2022

MG ZS EV

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
92 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
37 min (+7min)
Maks effekt
92 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

MG ZS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten MG ZS lader med er oppgitt å være 92 kW.

Under sommertesten brukte vi 37 minutter og 18 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 48 kWt. Høyeste effekt vi målte var 92 kW, noe som er helt på linje med maksimal effekt oppgitt av produsenten. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 80 kW.

Om testbilen

Pris for testbil

371 990 kr

Chassis

Kombikupé

Rekkevidde (WLTP)

440 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.8 kWh

Netto batteripakke

69.9 kWh

Maksimal ladeeffekt

92 kW

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 488 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i MG ZS EV oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet
Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

79 cm

Gulv lengde

88 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

88 cm

Åpning høyde

75 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

488 liter

Nyttelast

375 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1620 kg

Tillatt totalvekt

2070 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

90% beskyttelse i kollisjon

Barn

85% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

64% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 70% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller