Storfavoritten klarte ikke å slå Teslas rekord – kinesisk nykommer skuffet

I skiftende norsk sommervær slet mange av elbilene i sommertesten med å klare rekkevidden produsentene oppgir. Det ble heller ingen ny rekkevidde-rekord slik vi hadde trodd på forhånd. Se hvor langt bilene kjørte i listen nederst i artikkelen!


Dette tester vi i elbiltesten:

  • Den faktiske rekkevidden til elbiler på sommer- og vinterføre.
  • Hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • Hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.

Sjekk din elbils rekkevidde

To ganger i året tester NAF og Motor den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at du kan bli trygg på rekkevidden og ladehastigheten til elbilen du eier eller vurderer.

Onsdag 1. juni var det bilenes rekkevidde som skulle testes. Mange av de nyeste elbilene kom dårligere ut enn forventet, og faktisk gikk 22 av 31 biler i testen gikk kortere enn produsentenes tall.

Elbilpodden sendte live fra Vinstra onsdag kveld med oppsummering og reaksjoner etter rekkeviddetesten. Du kan se hele sendingen her!

Sjåførene før avreise fra Vulkan i Oslo. Foto: Tomm W. Christiansen
Sjåførene før avreise fra Vulkan i Oslo. Foto: Tomm W. Christiansen

Nykommer skuffet

Litt over klokken 16 begynte de første bilene å gå tomme for strøm i sommerens rekkeviddetest. Cupra Born og Hongqi EHS-9 var blant de første som måtte bli hentet av NAF Veihjelp.

Cupra Born var blant de første bilene som gikk helt tom for strøm.
Cupra Born var blant de første bilene som gikk helt tom for strøm.

Det var knyttet stor spenning til kinesiske Hongqi, som skiller seg ut med sitt uvanlige utseende. Fra produsenten var det oppgitt at vi kunne forvente at vår testmodell av Hongqi EHS-9 skulle kjøre 465 kilometer før batteriet var tomt.

I NAF og Motors test kjørte Hongqi imidlertid kun 371 kilometer før det var full stopp. EHS-9 må dermed pekes ut som en av skuffelsene i årets test.

Hongqi EHS-9 er en bil man legger merke til på veien. Med 94 kilometer mindre rekkevidde enn det som var lovet, skuffet den i elbiltesten. Foto: Tomm W. Christiansen
Hongqi EHS-9 er en bil man legger merke til på veien. Med 94 kilometer mindre rekkevidde enn det som var lovet, skuffet den i elbiltesten. Foto: Tomm W. Christiansen
Hongqi ble hentet av bilbergeren og kjørt til ladestasjonen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Hongqi ble hentet av bilbergeren og kjørt til ladestasjonen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Det skal sies at værforholdene under årets sommertest ikke var ideelle, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen. Regn og vått underlag er en faktor som kan redusere rekkevidden betydelig.

Hongqi EHS-9 var likevel den bilen i testen som hadde størst avvik fra den oppgitte WLTP-rekkevidden, med 20 prosent.

Klarte ikke å slå Teslas rekord

En annen bil vi var spente på var Mercedes EQS 450+, med sin oppgitte WLTP-rekkevidde på hele 711 kilometer.

Rekorden i fjorårets elbiltest ble satt av Tesla Model 3 Long Range AWD, som endte på 654,9 kilometer. Vi ventet derfor at Mercedes EQS 450+ skulle klare å sette ny rekord i år, men slik ble det ikke.

EQS 450+ kom lengst av alle bilene i årets sommertest, med 620 kilometer før batteriet var tomt. Vi må likevel kunne si at EQS 450+ skuffet litt, ettersom den var 91 kilometer unna å klare den oppgitte WLTP-rekkevidden.

620 kilometer tilsvarer 12,8 prosent lavere enn WLTP-rekkevidde, som betyr at EQS 450+ er blant bilene med størst negativt avvik fra WLTP.

Her sa det stopp for årets rekkevidde-vinner Mercedes-Benz EQS 450+. Foto: Tomm W. Christiansen
Her sa det stopp for årets rekkevidde-vinner Mercedes-Benz EQS 450+. Foto: Tomm W. Christiansen

Elbilene i elbiltesten kjører en bestemt rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp riksvei 4 til Gjøvik, og etter hvert E6 nordover forbi Lillehammer, Ringebu, Dombås og Hjerkinn, før vi svinger mot Folldal og tilbake til Ringebu. Biler med mer igjen på batteriet tar eventuelt en ny runde rundt Dovre – helt til batteriet er tomt og bilen stopper.

Foto: Tomm W. Christiansen

FØR START: NAFs Harald Wisløff klargjør bilene for elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen
FØR START: NAFs Harald Wisløff klargjør bilene for elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen
Bilene kjører fra Vulkan i Oslo. Foto: Tomm W. Christiansen
Bilene kjører fra Vulkan i Oslo. Foto: Tomm W. Christiansen
VW ID.5 GTX kjøres gjennom Alexander Kiellands plass under elbiltesten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW ID.5 GTX kjøres gjennom Alexander Kiellands plass under elbiltesten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Elbilene vi testet sommeren 2022 er:

Testresultat

Viser 3 av 31

11. mai 2022
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?