NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...
Bildet viser en dame som kjører en elsparkesykkel  på et fotgjengerfelt i Oslo.

Dette er reglene for elsparkesykkel

Ny bak styret til en elsparkesykkel? Dette bør du vite om trafikkregler for elsparkesykkel.


Kort fortalt:

  • Vis hensyn til fotgjengere og avpass farten
  • Ikke glem vikeplikt for biler
  • Følg trafikkreglene

Reglene nedenfor gjelder fra 15.juni 2022.

Lov å kjøre på fortauet

Det er lov å bruke elsparkesykkel på fortau, i gang- og sykkelveg og i kjørebanen, men trafikkreglene setter klare begrensninger på steder med mange gående.

På fortau, gangveg og gangfelt kan du bare bruke elsparkesykkel dersom gangtrafikken er liten. Hvis trafikken av gående er stor og du ikke kan bruke sparkesykkelen uten å være til fare eller til hinder for andre, så må du gå av sparkesykkelen og trille den i stedet.

Du kan bruke elsparkesykkel i veien, men ikke på motorvei og på steder merket med forbud mot sykkel. Du har lov å bruke elsparkesykkel i kollektivfeltet, men vis varsomhet og vær OBS på bussens blindsone. Når du kjører i sykkelfelt eller på sykkelvei, skal du holde deg på høyre side.

Bildet iser en dame som låser opp en elsparkesykkel med mobilappen.
Det er ingen plikt til å bruke hjelm for voksne på elsparkesykkel, men NAF oppfordrer alle til å bruke hjelm – uansett hvor lang turen er.

Vikeplikt i fotgjengerfelt

I likhet med syklende, har brukere av elsparkesykkel vikeplikt for biler i fotgjengerfelt. Det betyr at når du kjører elsparkesykkel må du stanse og vente til det er klar bane eller til bilene stopper før du kan krysse gangfeltet. Dersom du går av sparkesykkelen for å krysse gående mens du triller sparkesykkelen, har bilene vikeplikt for deg.

Husk også på de alminnelige trafikkreglene; Du har vikeplikt for trafikk fra høyre, må stoppe for rødt lys og må også stoppe for gående i gangfelt foran deg.

Bildet viser en ødelagt elsparkesykkel liggende på asfalten.
Parker sparkesykkelen på et trygt sted når du er ferdig med den. Meld gjerne i fra om du ser en ødelagt sykkel.

Parker elsparkesykkelen trygt

Trafikkreglenes § 20 regulerer parkering av elsparkesykkel; Liten elektrisk motorvogn kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

Parker elsparkesykkelen slik at den ikke står i veien for andre trafikanter. Unngå at den står på tvers av fortau eller gangfelt, og plasser den slik at den ikke kan velte.

Ikke lov å være to på elsparkesykkel

Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-1 slår fast at elsparkesykkel bare kan brukes av en person.

Aldersgrense og hjelmpåbud

Du må være minst 12 år for å kjøre elsparkesykkel lovlig. Dette fremgår av førerkortforskriften § 12-1. Vær oppmerksom på at utleieselskapene har høyere aldersgrense for bruk av deres elsparkesykler, 16 eller 18 år.

Det er i tillegg påbudt med sykkelhjelm for barn under 15 år som bruker elsparkesykkel, etter forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 4.

Det er ingen plikt til å bruke hjelm for voksne og for barn over 15 år, men NAF oppfordrer alle til å bruke hjelm, enten du bruker elektrisk sparkesykkel, eller sykkel. Hjelm reduserer risikoen for hodeskader betraktelig.

Les vår siste test av sykkelhjelmer for voksne.

Foreldrene kan bli holdt ansvarlig

Barn under strafferettslig alder kan ikke ilegges bøter eller straff for ulovlig bruk av elsparkesykkel. Den generelle regelen i vegtrafikkloven § 17 kan imidlertid brukes for å holde foreldrene ansvarlig for barnas ulovlige bruk av elsparkesykkel som foreldrene eier eller disponerer. Det er spesielt aktuelt ved brudd på regelen om aldersgrense på 12 år og hjelmpåbudet.

Foreldrene kan holdes ansvarlig dersom de overlater elsparkesykkel til barn som er under 12 år. Etter omstendighetene kan de også bli ansvarlig dersom de ikke gjør tilstrekkelig for å forvisse seg om at barn under 15 år bruker hjelm når de kjører elsparkesykkel.

Ulovlig å fyllekjøre med elsparkesykkel

Det er ulovlig å bruke elsparkesykkel når du er påvirket av alkohol eller andre rusmidler. Elsparkesykkel klassifiseres som motorvogn etter vegtrafikkloven og promillegrensen er den samme som for bil, 0.2 promille.

Forsøk på å bruke elsparkesykkel kan også straffes. Det er i tillegg straffbart å overlate elsparkesykkelen din til en som er påvirket av alkohol eller rusmidler.

Bryter du reglene kan du straffes med bøter (forenklet forelegg) og med inndragning av førerkortet. Reglene om tap av førerretten er i utgangspunktet de samme som for bil, men det er en særregel i forskriften om tap av førerrett § 3-12 som gir rom for å redusere perioden du er uten førerrett når du kjører moped eller elsparkesykkel. Lav konsentrasjon av alkohol eller rusmidler og kort varighet av kjøreturen kan også vektlegges som formildende omstendigheter som reduserer perioden du mister førerretten.

Ulovlig å bruke mobiltelefon

Fordi elsparkesykkel klassifiseres som motorvogn, så vil reglene om håndholdt mobiltelefon under kjøring også gjelde når du bruker sparkesykkelen. Det betyr at det ikke er lov å taste på selve telefonen eller holde den i hånden under en samtale. Du kan bruke mobiltelefonen lovlig ved å starte og avslutte samtaler med handsfreesystem. Ulovlig bruk av håndholdt mobiltelefon kan medføre forenklet forelegg på 7450 kroner og tre prikker i førerkortet

Elsparkesykkel regnes som motorvogn

Elsparkesykkel klassifiseres som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2, men det er flere særregler som skiller elsparkesykkel fra bil. Det er ikke krav til førerkort for elsparkesykkel og heller ikke krav til godkjenning eller registrering av elsparkesykkelen. Dette følger av førerkortforskriften og av forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn.

Bøtesatsene for en del overtredelser av trafikkregler, som kjøring på rødt lys og på steder med forbud mot bruk av elsparkesykkel, er også lavere enn for bil. Satsen for slike overtredelser er 1350 kroner.

Elsparkesykkel vil bli omfattet av bilansvarsloven fra 1.januar 2023, og det vil da bli stilt krav om ansvarsforsikring for bruk av elsparkesykkel.

Register sykkelen din i NAF Sykkelregister

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

Som syklist skal du slippe å bekymre deg om sykkelen blir stjålet om natta, og du skal vite at du får hjelp dersom noe skulle skje. Bli en av de første til å teste medlemskapet.

2. mai 2022
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?