En bil kjører gjennom bomringen utenfor Oslo

Kraftig økning på to år

Flere sliter nå med økte bompenger

Fra nyttår øker bompengene i Oslo igjen. Bompenge-galoppen må stanses, mener vi. For nå er det flere enn før som sliter med regningene.

© NAF

Fra nyttår går takstene i bomringen i Oslo opp igjen.

Dette er del to av den økningen politikerne ble enige om da de forhandlet om Oslopakke 3 sist. Økningen kommer blant annet på grunn av kostnadssprekken på Fornebubanen.

Samtidig som bompengene i Oslo øker, er det nå flere enn før som kjenner press i økonomien.

Andelen som sier de vil slite med en økning i bompengene på 500 kroner i måneden gått kraftig opp, fra 24 til 33 prosent fra 2021 til 2023.

Spesielt familier med lav inntekt vil kjenne presset dersom bompengene øker mer nå. Tallene er hentet fra NAFs Trafikantbarometer 2023.

Én av to av de med lavest inntekt

I 2021 svarte 31 prosent av de med lavest inntekt at økonomien ikke tålte en økning på 500 kroner. I årets barometer er tallet 50 prosent.

- Folks økonomi er under press. Vi vet at barnefamiliene er mest avhengig av bil på hverdagsreisen. For familier med lav inntekt kan økte bompenger bli en ekstra utgift å slite med, på toppen av allerede galopperende kostnader til drivstoff, økte renter og økte matvarepriser, sier Handagard.

Også blant gruppene med middels inntekter stiger andelen som sier de får problemer med en slik økning i årets undersøkelse.

- Dette er en kraftig advarsel til politikerne i forkant av valget. Hvis de skrur opp bompengene kan det ramme familiene som nå begynner å slite med økonomien hardest, sier Handagard.

Grafikk som viser andelene som vil slite med økte bompenger
© NAF

Betaler mer i bompenger enn for ett år siden

Nylig la Fremtind Service frem tall som viser at nordmenns bompengeregninger har steget med i snitt 21 prosent på ett år. Selskapet er Norges største bompengeinnkrever. På det jevne betaler bilistene over 300 kroner måneden i bompenger, viser tall fra selskapet.

- I flere byer ønsker politikerne å skru opp bompengene, også for elbilistene. Disse tallene viser at tålegrensen er nådd for mange. Likevel er det vanskelig å sette fra seg bilen, fordi de mangler et alternativ til bil på hverdagsreisen. For de som har byttet til elbil nettopp for å unngå høye bompenger kan dette bli en tøff ekstra regning, sier Handagard.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til klimasmart transport.

Illustrasjon av NAF advokat, bilberger og bilmekaniker

Publisert: 11. desember 2023

Sist oppdatert: 29. april 2024

Ingunn Handagard,

Les også


Fant du det du lette etter?