Slik lader du best i kaldt vær
Elbilene lader saktere i kulda. Med noen enkle grep kan du allikevel få opp hastigheten og ladeeffekten.
Kort fortalt
- Elbilene lader saktere i kulda.
- Legg ladestoppet mot slutten av turen
- Bruk forvarming av batteri, dersom bilen din har det.
Har du kanskje lagt merke til at du lader tregere i kuldegrader?
Det er helt normalt, for batteriet er som folk flest og trives best i sydentemperatur på rundt 20-30 plussgrader.
Siden elbil-batteriet trives best rundt 30 grader, er det rett og slett vanskelig å kjøre batteriet vamt nok om vinteren til å lade optimalt.
Det er derimot noen enkle grep du kan ta for å lade raskere også når gradestokken kryper langt ned i det blå.
Fem enkle råd for rask og økonomisk lading om vinteren:
1: Lad på slutten av turen
Batteriet på en elbil lader altså best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Hvis du vil at ladestoppet skal gå fortest mulig bør du derfor ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader.
2: Forvarm av batteriet før hurtiglading
Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette både sommer og vinter.
Da varmes batteriet opp automatisk før du ankommer ladestasjonen, og gjør at du lader med høyere effekt.
Som regel settes det i gang hvis du legger inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.
3: Ha lite igjen på batteriet
Hvis det passer, bør du vente med å lade til du har mellom 10% eller 20% igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet - som igjen gjør at du lader raskere.
Men husk - det er ikke lurt å gamble med å rekke frem til en ladestasjon med lite batteriprosent med mindre du er helt sikker på å nå frem.
4: Velg riktig lader
Alle biler lader litt forskjellig, og det er lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderen.
Det er også verdt å tenke på at det kan være greit å velge 50 kW-laderen hvis batteriet ikke er varmt når du skal lade.
Du finner informasjon om hvordan bilene lader i NAFs store Elbiltest
5: Lad til 80%, ikke 100%
De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 eller 90 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100%.
Igjen, dette varierer fra bil til bil - så blir kjent med hvordan din bil lader.
Lad når du kan, ikke når du må
Alle triksene over er ment som råd for å gjøre deg til en lade-mester, så du får mest ut av ladestoppene dine og kan spare penger og tid.
Men det enkleste rådet vi kan gi uansett sesong er å lade når du stopper og ikke stoppe for å lade.
Det vil si at hvis du uansett stopper for å handle eller fylle kaffekoppen, er det lurt å plugge i bilen i laderen og fylle opp med strøm mens du handler.
Da får du kanskje mer enn nok strøm til å komme frem til destinasjonen uten et ekstra stopp, og turen tar like lang tid som den uansett ville gjort.
Rabatt på hjemmelader
Som NAF-medlem får du Zaptec Go til medlemspris! Ladeboksen lader automatisk når strømmen er billigst, og er testvinner i NAFs test av ladebokser.
Les også
Alt du må vite om ladebrikker, ladeapper og betaling
Det finnes mange måter å starte og betale for lading på ladestasjonen. Her finner du svar på alt du lurer på.Lader til elbil – en enkel oversikt
Forvirret over standarder på lading av elbiler? Her er en enkel oversikt over hvordan ladekabler og kontakter ser ut.Nye biler lader fortsatt på bare 50 kW
Nykommerne lader som lovet på tid, men leverer ikke nødvendigvis på effekt.
Fant du det du lette etter?