Stor oversikt over rekkevidde og ladehastighet for elbiler i Norge

NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Sjekk ut alle bilene i verdens største elbiltest!


To ganger i året tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til elbiler på vinter- og sommerføre.
  • Hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • Hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.

Se alle resultatene fra rekkeviddetestene midt i saken, og ladetestene nederst i saken.

Elbilenes rekkevidde

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Vår rekkeviddetest er først og fremst en test på hva du kan forvente av rekkevidde og ladehastighet under norske forhold. Det er ingen vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 og 110 kilometer i timen. Det kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene.

Bilene kjøres gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjører over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsetter nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsetter over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene får ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde må bryne seg på to fjelloverganger.

Sjåførene instrueres til å kjøre normalt, følge trafikken og hastigheten, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene lades til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene starter kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjører i eco-modus eller tilsvarende og bruker regenerering aktivt.

Alle bilene vi har testet i verdens største elbiltest – rekkevidde:

Testresultat

Viser 3 av 73

Samlesider for våre rekkeviddetester:

Slik lader elbilene

Samtlige biler i vår rekkeviddetest, blir også kjørt til en ladestasjon for å teste hvor lang tid det tar å lade elbilen til 80 prosent.

Bilene kjøres på motorvei i høy hastighet i minst to timer til batteriet er under 9 prosent. Det gjør vi for å kjøre batteriet varmt og dermed skape så optimale forhold som vi kan under ladetesten.

Alle bilene lades på Ionity, hvor ladestasjonen kan gi inntil 350 kW. Bilene lades til 80 prosent, så vi kan måle hvor lang tid vi bruker på å lade, hva høyeste effekt er og hva den gjennomsnittlige effekten er.

Ladetesten gjennomføres både på sommeren og på vinteren, slik at du kan sammenligne resultatene for den bilen du er mest interresert i.

Alle bilene vi har testet i verdens største elbiltest – ladehastighet:

Testresultat

Viser 3 av 72

Samlesider for våre ladetester:

Bli elbil-medlem i NAF!

19. januar 2022
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?