Vintertest elbil 2021 GålåfjelletVintertest elbil 2021 Gålåfjellet

Stor oversikt over rekkevidde og ladehastighet for elbiler i Norge

NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Sjekk ut alle bilene i verdens største elbiltest!


Bli elbil-medlem i NAF!

Dette tester vi to ganger i året:

  • Den faktiske rekkevidden til elbiler på vinter- og sommerføre.
  • Hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • Hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.

Se resultatene fra rekkeviddetestene midt i saken, og ladetestene nederst i saken.

Ny elbiltest i januar

26. og 27. januar tester vi rekkevidde og ladehastighet på over 30 elbiler under norske og realistiske forhold.

Vi kan friste med flere spennende nyheter i vinterens elbiltest. Et knippe av bilene ble testet for første gang i sommeren 2021, og disse bilene blir med videre til vintertesten.

Dette er NAF og Motors rekkeviddetest

Vår rekkeviddetest er først og fremst en test på hva du kan forvente av rekkevidde og ladehastighet under norske forhold. Det er ingen vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 og 110 kilometer i timen.

Bilene kjøres gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjører over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsetter nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsetter over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene får ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde må bryne seg på to fjelloverganger.

Sjåførene instrueres til å kjøre normalt, følge trafikken og hastigheten, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene lades til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene starter kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjører i eco-modus eller tilsvarende og bruker regenerering aktivt.

Samlesider for våre rekkeviddetester:

Alle bilene vi har testet i verdens største elbiltest – rekkevidde:

Testresultat

Viser 3 av 73

Slik lader elbilene

Samtlige biler i vår rekkeviddetest, blir også kjørt til en ladestasjon for å teste hvor lang tid det tar å lade til 80 prosent.

Bilene kjøres på motorvei i høy hastighet i minst to timer til batteriet er under 9 prosent. Det gjør vi for å kjøre batteriet varmt og dermed skape så optimale forhold som vi kan under ladetesten.

Alle bilene lades på Ionity, hvor ladestasjonen kan gi inntil 350 kW. Bilene lades til 80 prosent, så vi kan måle hvor lang tid vi bruker på å lade, hva høyeste effekt er og hva den gjennomsnittlige effekten er. Ladetesten gjennomføres både på sommeren og på vinteren.

Samlesider for våre ladetester:

Alle bilene vi har testet i verdens største elbiltest – ladehastighet:

Testresultat

Viser 3 av 50

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres sommer og vinter. Den utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger.

19. januar 2022
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?