NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...

Oversikt over elbilers rekkevidde og ladehastighet

NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten på elbiler i norske forhold.


to elbiler på landevei
Elbiltesten 2021: Bilene er testet på landlige veier samt i byforhold.

To ganger i året tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til elbiler på vinter- og sommerføre.
  • Hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • Hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.

Se alle resultatene fra rekkeviddetestene og ladetestene

El Prix-nyhetsstudio

På våre El Prix-sider finner du all informasjonen om den siste rekkevidde og ladetesten. Følg med på oppdateringer, se nærmere på testbilene, still oss spørsmål og få svar på det du lurer på.

Test av elbilens rekkevidde:

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Samlesider for vår test av rekkevidde:

2022 | Sommer: Storfavoritten klarte ikke å slå Teslas rekor

2022 | Vinter: Ingen klarte lovet rekkevidde

2021 | Sommer: Familie-SUVene innfrir på rekkevidde om sommere

2021 | Vinter: Redusert rekkevidde, men nykommere imponerer

2020 | Sommer: Rimelige nykommere leverer på rekkevidde

2020 |Vinter: Kortere rekkevidde enn det produsentene lover

Test av ladehastighet:

Samtlige biler i vår rekkeviddetest, blir også kjørt til en ladestasjon for å teste hvor lang tid det tar å lade elbilen til 80 prosent.

Bilene kjøres på motorvei i høy hastighet i minst to timer til batteriet er under 9 prosent. Det gjør vi for å kjøre batteriet varmt og dermed skape så optimale forhold som vi kan under ladetesten.

Samlesider for vår test av ladehastighet:

2022 | Sommer: Lave sommertemperaturer senket ladehastigheten

2022 | Vinter: Nykommer fikk kuldesjokk i NAFs ladetest

2021 | Sommer: Raskere lading, men målestandard mangler

2021 | Vinter: Nye biler lader fortsatt på bare 50 kW

2020 | Sommer: Noen lader lynraskt, andre holder ikke hva de lover

2020 | Vinter: Krevende å få batteriet varmt nok på vinteren