Strømprisene bremser ikke elbilinteressen

Interessen for elbil har ikke blitt mindre til tross for stadig nye strømprisrekorder, viser tall fra NAF.


En elbil av typen Ford Mustang Mach-E kjøres gjennom en skog på høsten
En ford mustang mach-e i høstlige omgivelser. foto: Eirik Aspaas. Foto: Eirik Aspaas / © NAF

– Dette kan vi takke strømstøtten for. Uten den ville bildet vært annerledes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I mars svarte 26 prosent at høye strømpriser gjorde interessen for å eie elbil mindre. I september svarte nær 29 prosent det samme, viser svarene i undersøkelser Norstat har utført for NAF.

– Økningen er minimal når vi vet at strømprisene har økt mye siden mars og nådde nye høyder i september. Samtidig tar strømstøtten nå en større andel av regningen for ladingen av elbilen hjemme enn tidligere i år. Det redder mye av interessen for elbil, mener Sødal.

Bli NAF-medlem!

Vi jobber for deg som elbilist og har flere gode medlemsfordeler tilpasset din elbil-hverdag.

Sommertest 2021

Elbil lønner seg

Beregninger NAF har gjort viser at en elbil med normalt strømforbruk ville betalt det samme for ladingen hjemme når strømprisen ligger mellom fem og seks kroner per kilowattime som en dieselbil fylt med diesel til 23 kroner literen, dersom det ikke var strømstøtte.

Drivstoffutgifter årlig kostnad:

  • Strømpris 5 kroner/kWh med strømstøtte: 4800 kr
  • Strømpris 5 kroner/kWh uten strømstøtte: 15 829 kr
  • Strømpris 6 kroner/kWh uten strømstøtte: 18 679 kr
  • Diesel 23 kr/liter: 17 940 kr

– Det vil fortsatt lønne seg med elbil også uten strømstøtte, men om strømprisen stiger til de nivåene som er spådd i vinter, ville elbileierne fått samme utgifter til drivstoff som dieselbileieren uten støtten fra staten, sier NAF-rådgiveren.

En mann setter ladekabelen inn i elbilen i garasjen
Lading av elbil hjemme er svært lønnsomt framfor å fylle dieselbil, på grunn av strømstøtten. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Avgiftene kan kortslutte elbilsatsingen

Selv om strømstøtten redder elbilsatsingen, kan avgiftsskruen blir skrudd til såpass fra nyttår at hele elbilsatsingen kan kortslutte.

I statsbudsjettet for 2023 foreslår regjeringen en vektavgift som vil slå svært uheldig ut på attraktive familie-elbiler. I tillegg kommer momsen på kjøpesummen over 500 000 som ble varslet på forsommeren.

Les også: Dette betyr statsbudsjettet for deg som elbilist

– Populære familiebiler vil bli flere titalls tusen kroner dyrere fra nyttår om dette forslaget blir stående. Det er dramatisk for elbil-salget, sier Sødal, og legger til:

– Det hjelper ikke vanlige folk at driftskostnadene er lave når de ikke har råd til å kjøpe seg en elbil.

Les også: Så mye dyrere blir familie-elbilene med nye avgifter

Publisert: 20. oktober 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?