Nye elbilavgifter kan gi økt salg av brukte dieselbiler

De som vil kjøpe elbil møter hindringer på alle kanter om regjeringens forslag til statsbudsjett blir stående. En mulig konsekvens er et oppsving i salget av brukte dieselbiler.


En bil kjører gjennom snøføyka på fjellet
© NAF

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 er dårlige nyheter for de som vil kjøpe seg elbil. Dersom moms og vektavgift vedtas slik det er foreslått, øker kjøpsprisen på populære elbiler med flere titall tusen kroner.

Les mer: Så mye dyrere blir familie-elbilene

I en undersøkelse NAF fikk utført av Norstat i juni 2022 svarte én av tre at elbil er uaktuelt dersom avgiftene økes fra dagens nivå. Det tilsvarer 38.000 færre solgte elbiler i året, om man legger fjorårets salg av nye biler til grunn.

– Avgiftsøkningen kan for mange bety at elbilen de planlegger å kjøpe, blir for dyr. Da er det naturlig å bevege seg over i bruktbilmarkedet for å kjøpe en bil som dekker behovet man har, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Økt dieselsalg

De som legger nybil-kjøpet på is som følge av økte avgifter vil møte et bruktmarked for elbiler hvor prisene er kunstig høye på grunn av økt etterspørsel. Samtidig vil regjeringen innføre full omregistreringsavgift for elbiler.

– Ytterligere etterspørsel på bruktmarkedet vil gi økte priser på allerede overprisede brukte elbiler. De økte prisene på både nye og brukte elbiler kommer på toppen av alt annet som blir dyrere for tiden, sier Sødal, og fortsetter:

– Alt dette kan føre til økt salg av brukt dieselbil, rett og slett fordi det er det folk ser at de har råd til.

Husk driftskostnadene

Før du bestemmer deg for å kjøpe noe annet enn en elbil, bør du være bevisst på andre økonomiske faktorer enn kjøpsprisen.

En bensin- eller dieselbil kan bety høyere drivstoffkostnader, større utgifter til bompenger og dyrere reparasjoner enn med en elbil. I dagens strømmarked med strømstøtte har en elbil sju ganger lavere drivstoffutgifter enn en dieselbil.

– For de fleste er det imidlertid kjøpesummen som avgjør hvilken bil de kan kjøpe, ikke driftskostnadene, påpeker Sødal.

En brems for 2025-målet

Hvis du må kjøpe bil i dag, bør du spørre deg hvilke behov du trenger å dekke.

– Finn ut hvilken bil som kan dekke de behovene, framfor hvilken bil du har lyst på. Kanskje gjør du lurt i å utsette bilkjøpet i noen år for å få tak i bilen du ønsker, til du har bedre økonomi og markedet har stabilisert seg, sier Sødal.

I en undersøkelse fra september hvor vi har spurt bensin- og dieselbileiere om når de planlegger å skaffe elbil, svarer flest at de vil skaffe elbil om tre til fire år.

– Regjeringens avgifter kan gjøre at folk utsetter elbilkjøpet ytterligere. Da blir det vanskeligere å oppnå målet om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler, fordi folk prises ut av elbilmarkedet, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF.

Publisert: 13. oktober 2022

Sist oppdatert: 3. april 2024

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?