Lønner det seg med elbil når det er høye strømpriser?

Lading av elbil hjemme er stort sett billigere enn å fylle drivstoff på bensin- og dieselbiler. Men hvordan ser regnestykket ut når det er høye strømpriser?


Mann som bruker hjemmelader på elbil
© NAF

Kort fortalt

  • Lading av elbil hjemme er vanligvis billigere enn å fylle dieselbilen.
  • I 2021 og 2022 opplevde nordmenn svært høye strømpriser.
  • Regjeringen innførte strømstøtte, som gir god hjelp til elbilistene.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

Dyr strøm

I 2021 og 2022 opplevde nordmenn svært høye strømpriser, med pristopper over 6 kroner per kilowattime (kWh) i løpet av sommeren 2022.

Når strømmen er dyr, er det lett å tenke at bensin- og dieselbil må være billigere i drift enn elbil.

Vi har regnet på det, og konklusjonen er at lading av elbil hjemme er svært gunstig. Elbileiere får god hjelp av strømstøtten, som sørger for et betydelig kutt i ladeutgiftene hjemme.

Les også: Lønner elbil seg når du ikke kan lade hjemme?

Stor forskjell

Først har vi sammenlignet de årlige utgiftene basert på normale priser vinteren 2023. Her er det tatt utgangspunkt i en spotpris på 2 kroner/kWh og en drivstoffpris på 20 kroner literen.

Som diagrammet viser må elbilister betale litt over 3500 kroner i året for lading hjemme dersom strømprisen gjennomsnittlig ligger på 2 kroner per kWh. Dette forutsetter strømstøtte på 90 prosent av det som overstiger 70 øre per kWh.

Uten strømstøtten måtte du i dette eksemplet betalt nesten dobbelt så mye for å lade elbilen.

Med en drivstoffpris på 20 kroner literen koster det over 15.000 kroner i året for en som kjører 12.000 kilometer og har et forbruk på 0,65 liter per mil. Det er altså betydelig billigere å lade elbil enn å fylle drivstoff.

Strømstøtten viktig for elbilister

Dersom den gjennomsnittlige strømprisen stiger til hele 6 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 20 kroner literen gjennom året, er lading av elbil litt dyrere enn bensin- og dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten.

På grunn av strømstøtten koster lading av elbil hjemme fortsatt mindre enn en tredjedel av prisen for å fylle bensin eller diesel.

For å vise hvor mye strømstøtten hjelper elbilistene har vi også laget en utregning på hva som ville skjedd om strømprisen steg til et gjennomsnitt på 10 kroner/kWh, mens drivstoffprisene falt til 15 kroner literen. Til og med da ville kostnaden vært under halvparten med elbil kontra bensin- og dieselbil, forutsatt strømstøtten.

Som eksemplene viser sørger strømstøtten for at det er betydelig billigere å lade enn å fylle drivstoff, noe elbilister nyter godt av.

Lad smart, eller lad ute

Selv om det fortsatt er billigere å lade elbilen enn å fylle dieselbilen, er det lurt å tenke gjennom hvordan du lader mest økonomisk. Med høye strømpriser er det lurt å planlegge ladingen.

Har du fordelaktige laderabatter, kan det faktisk hende at det er rimeligere å lade på kommunale ladere eller hurtigladere enn å lade på hytta.

Strømmen er som regel billigst når færrest bruker den, altså om natten. Du kan styre ladingen enten ved å sette tidsstyring på bilen, eller styre det med en app tilknyttet bilen eller strømselskapet.

Har du ikke tilgang til apper eller smartlading, kan du rett og slett gjøre det på den manuelle måten ved å plugge i bilen til lading rundt klokken ti om kvelden. Da vil du utnytte lavere strømpriser og få en hyggeligere strømregning.

Husk at du ikke bør lade med vanlig stikkontakt, på grunn av brannfare. Med en egen ladeboks installert kan du lade med god samvittighet om natten.

Publisert: 26. august 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?