Lønner elbil seg når du ikke kan lade hjemme?

Ikke alle har mulighet til å lade elbilen hjemme. Hvor mye koster det da å lade elbilen i året, og er den billigere å fylle enn en bensin- eller dieselbil?


en kvinne lader elbil
Lønner elbil seg fortsatt hvis du er avhengig av å lade kommunalt? © NAF

Hvis du har mulighet til å lade elbilen hjemme med strømstøtte, er det ingen tvil om at det lønner seg med elbil framfor bensin- eller dieselbil.

Men hva om du ikke har tilgang på lader hjemme – vil det fortsatt lønne seg for deg å bytte ut bensin- eller dieselbilen med elbil kun med tanke på drivstoffkostnadene?

I denne artikkelen ser vi på noen eksempler slik at du kan få et inntrykk. I eksemplene tar vi utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer, for å gi et bilde på årlig kostnad.

Kommunal lading

Lading på kommunale ladere fungerer på samme måte som ved hjemmelading, hvor det som kalles ombordlader i elbilen bestemmer hvor mange kW bilen kan ta imot. Dette kalles AC-lading, og kan omtales som saktelading. Motsatt er DC-lading, som er hurtiglading.

Prisene du må betale for å lade kommunalt varierer ulike steder, men er som hovedregel så lave at det vil være billigere enn å fylle dieselbilen.

I Oslo tar kommunen betalt per time du lader, slik at hastigheten din bil lader med vil påvirke prisen du betaler per kilowattime (kWh).

Per høsten 2023 er prisen 23 kroner i timen for å lade i Oslo fra kl 09-20 på en ladestasjon som kan levere 22 kW. Med en eldre elbil som kun tar imot 3,6 kW, betyr det en pris per kWh på 6,39 kroner.

I en elbil med gjennomsnittlig forbruk på 0,19 kWh per kilometer, vil den årlige kostnaden for lading i så fall bli 14.569 kroner.

Til sammenligning koster det 15.600 kroner i året å fylle en dieselbil med forbruk på 0,65 liter per mil, hvis literprisen er 20 kroner.

Det skal sies at dette regnestykket for kommunal lading i Oslo tar utgangspunkt i den høyest mulige prisen og den lavest mulige ladeeffekten.

Hvis elbilen istedenfor 3,6 kW kan ta imot 7,2 kW, blir prisen 3,19 kroner per kWh. Mange nyere elbiler kan ta imot 11 kW, som gir en pris på 2,09 kroner per kWh. Med denne ladeprisen blir den årlige kostnaden for lading 4765 kroner.

Fordi det er timespris, blir det altså billigere å lade jo flere kW elbilen din kan ta imot med AC-lading.

I Oslo er det billigere å lade fra kl 20-09, eller på en lader som kun kan gi 3,6 kW eller 7,2 kW. Lader du med det billigste alternativet – en treg lader om natten – er prisen 13 kroner i timen, som tilsvarer 3,61 kroner per kWh på en elbil som kan ta imot 3,6 kWh. Kan bilen ta imot 7,2 kW, blir prisen 1,81 kroner per kWh.

person bruker en ladebrikke
© NAF

Ulike prismodeller

I Bergen var det lenge slik at du betalte for hvor lenge du ladet. Byrådet vedtok imidlertid en enklere prismodell, slik at du fra 1. juli 2023 betaler tre kroner per kWh for lading på kommunens ladestasjoner.

Om du kun bruker Bergen kommunes ladestasjoner til å lade elbilen, vil den årlige ladeutgiften bli 6840 kroner om du har en kjørelengde på 12.000 kroner og et forbruk på 0,19 kWh per kilometer.

I Trondheim betaler du for lading og parkering hver for seg. Lading på normalladere koster 2,75 kroner per kWh og lading på hurtig- og lynladere koster 4,40 kroner per kWh.

Dette gir ganske billig lading, men utgift til parkering kommer altså i tillegg. I Trondheim sentrum er prisen for parkering 49 kroner for én time, 108 kroner for to timer og 178 kroner for tre timer.

Vær prisbevisst

Hvis du ikke har tilgang til kommunale ladere, må du benytte deg av ladeoperatørenes ladestasjoner. Eksempler på ladeoperatører er Recharge, Mer, Kople, Circle K, Eviny eller Ionity.

en elbil lades ved en ladestasjon
Recharge har nylig endret prisstruktur slik at det er billigere å lade i midt-norge og nord-norge enn i i sør-norge. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Prisene varierer hos de ulike ladeoperatørene, og derfor er det lurt å være bevisst på hvor du lader. Jo høyere effekt du lader med, jo dyrere vil det som regel være.

I diagrammet under ser du hvor mye du må betale for lading i året med en elbil med et gjennomsnittlig forbruk på 0,19 kWh per km.

Merk at Recharge har ulike priser i Sør-Norge og resten av landet, slik at det vil være billigere å lade for de som bor i Midt-Norge eller Nord-Norge.

Som diagrammet viser er det med disse prisene dyrere å lade elbilen med hurtig- og lynlading hos Recharge enn å fylle dieselbilen.

Merk at elbilen og dieselbilens forbruk har stor betydning for regnestykket – lavt forbruk betyr lavere lade- eller drivstoffkostnader.

Publisert: 9. august 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?