Sommerdekktest 2021: Historisk vinner i dekktest
For første gang er det et av de rimelige budsjettdekkene som stikker av med seieren i Motors dekktest. Maxxis Premitra HP5 fikk flest poeng.
Kort fortalt:
- Vi har testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17
- Dekkene vi tester er alt fra kjente merker til billigsegmentet
- Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes fra 1. mai 2021
Åtte sommerdekk er testet
I samarbeid med det svenske magasinet Vi Bilägare har vi testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17, som passer mange populære bilmodeller.
Testen ble utført ved Mireval Proving Grounds, like vest for den franske studentbyen Montpellier, i begynnelsen av oktober. Temperaturen lå stabilt like under 20 grader – som på en nordeuropeisk sommerdag.
Dekkene ble testet med gjentatte repetisjoner og poengsatt i 10 ulike kategorier. Du kan lese resultatene i de enkelte testkategoriene her.
Slik kommer sommerdekkene ut:
Maxxis Premitra HP5 – 85 poeng
Goodyear Efficient Grip Performance 2 – 84 poeng
Continental PremiumContact6 – 81 poeng
Nokian Hakka Blue 2 – 81 poeng
Pirelli P7 Cinturato (C2) – 74 poeng
Landsail Sentury Qirin 990 – 59 poeng
Du finner hele testen på Motors nettsider.
TEST AV SOMMERDEKK: Testen ble gjennomført med to testbiler av typen Volkswagen Golf 1,5 TSI med manuelt gir. Foto: Fredrik Diits Vikström
Fra 1. mai 2021 må nye dekk merkes
Nytt av året er at alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen). Fra 2021 vil produktinformasjonen oppdateres med et tydeligere design, samt en QR-kode som man kan scanne med en mobiltelefon for å få mer detaljert informasjon.
En annen nyhet er at man introduserer en ny is-merking på vinterdekk som skal hjelpe kundene å skille mellom nordiske piggdekk/piggfrie dekk og kontinentale vinterdekk.
For rullemotstand og bremselengder anvender man et bokstavsystem der A er best og E er dårligste.
Beregningen av drivstofforbruk baserer seg på at man måler rullemotstand. Forskjellen mellom A og E er ca. 0,6 liter/100 km.
Grep på våt vei angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom beste og dårligste klassifisering (hhv. A og F) er forskjellen 18 meter.
På den oppdaterte informasjonsetiketten kommer dessuten støynivået til å rangeres i bokstavkategorier – fra A til C – i tillegg til den eksakte dB-målingen. Støymerkingen baserer seg på veistøyen målt utenfor bilen når den kjører forbi.Den nye dekkmerkingen gjelder fra 1. mai 2021.
Les også:
Les også
Det er ikke så vanskelig å skifte hjul selv. Her kan du lese og se video om hjulskift, samt få 10 tips om hva du bør huske på.Slik skifter du hjul selv
Hvilke krav er det til mønsterdybde på sommerdekk og vinterdekk, og hvilke dekkdimensjoner kan jeg ha? Se våre bildekk-tips og råd.Kjører du lovlig med dekkene dine?
Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på.Når kan jeg kjøre med piggdekk?
Fant du det du lette etter?