Sommerdekktest 2021: Historisk vinner i dekktest

For første gang er det et av de rimelige budsjettdekkene som stikker av med seieren i Motors dekktest. Maxxis Premitra HP5 fikk flest poeng.


Bildet viser en bil som kjører på en tørr kjørebane under en dekktest.
Dekktest på tørt underlag. Foto: Fredrik Diits Vikström Vi Bilägare

Våre dekktester:

Kort fortalt:

  • Vi har testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17
  • Dekkene vi tester er alt fra kjente merker til billigsegmentet
  • Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes fra 1. mai 2021

Gå rett til resultatene for dekktesten

Åtte sommerdekk er testet

I samarbeid med det svenske magasinet Vi Bilägare har vi testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17, som passer mange populære bilmodeller.

Testen ble utført ved Mireval Proving Grounds, like vest for den franske studentbyen Montpellier, i begynnelsen av oktober. Temperaturen lå stabilt like under 20 grader – som på en nordeuropeisk sommerdag.

Dekkene ble testet med gjentatte repetisjoner og poengsatt i 10 ulike kategorier. Du kan lese resultatene i de enkelte testkategoriene her.

Slik kommer sommerdekkene ut:

Maxxis Premitra HP5 – 85 poeng

Goodyear Efficient Grip Performance 2 – 84 poeng

Continental PremiumContact6 – 81 poeng

Nokian Hakka Blue 2 – 81 poeng

Michelin Primacy 4 – 78 poeng

Pirelli P7 Cinturato (C2) – 74 poeng

Landsail Sentury Qirin 990 – 59 poeng

Hifly HF805 – 41 poeng

Du finner hele testen på Motors nettsider.

Sommerdekktest på vått underlag

Fra 1. mai 2021 må nye dekk merkes

Nytt av året er at alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen). Fra 2021 vil produktinformasjonen oppdateres med et tydeligere design, samt en QR-kode som man kan scanne med en mobiltelefon for å få mer detaljert informasjon.

En annen nyhet er at man introduserer en ny is-merking på vinterdekk som skal hjelpe kundene å skille mellom nordiske piggdekk/piggfrie dekk og kontinentale vinterdekk.

For rullemotstand og bremselengder anvender man et bokstavsystem der A er best og E er dårligste.

Beregningen av drivstofforbruk baserer seg på at man måler rullemotstand. Forskjellen mellom A og E er ca. 0,6 liter/100 km.

Grep på våt vei angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom beste og dårligste klassifisering (hhv. A og F) er forskjellen 18 meter.

På den oppdaterte informasjonsetiketten kommer dessuten støynivået til å rangeres i bokstavkategorier – fra A til C – i tillegg til den eksakte dB-målingen. Støymerkingen baserer seg på veistøyen målt utenfor bilen når den kjører forbi.Den nye dekkmerkingen gjelder fra 1. mai 2021.

Les også:

Publisert: 24. mars 2021

Sist oppdatert: 17. januar 2023

Nils Svärd/Peter Raaum,

Les også


Fant du det du lette etter?