NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Slik skifter du hjul selv

Det er ikke så vanskelig å skifte hjul selv. Her kan du lese og se video om hjulskift, samt få 10 tips om hva du bør huske på.


Kort fortalt om hjulskift:

  • Finn frem hjulkryss eller en muttertrekker.
  • Bruk en god jekk – gjerne en garasjegjekk.
  • Sjekk dekkene dine før du skifter.

Det kan også være lurt å ha en momentnøkkel, dekktrykkmåler og latmannsarm når du skal skifte hjul.

Sjekk hjulene dine før du skifter til sommerdekk

Ta frem hjulene og sjekk dem før du setter de på. Har de skader eller er utslitte – bør de skiftes før ny sesong. Dette bør du sjekke:

  1. Mål mønsterdybden:
    - Kravene til vinterdekk er 3 millimeter mønsterdybe over 2/3 av dekkets bredde. Vi anbefaler 4 millimeter.
    - Kravene til sommerdekk er 1.6 millimeter mønsterdybde over 2/3 av dekkets bredde. Vi anbefaler 3 millimeter.
  2. Se etter om dekkene er skjevslitte. Det kan tyde på feil med hjulvinklene.
  3. Sjekk om det er skader som sprekker eller kuler i dekksiden og på slitebanen. Se også etter for eksempel om det er en spiker eller liknende i slitebanen.
MØNSTERDYBDE: Sjekk mønsterdybden på dekkene dine, før du skifter hjul.
MØNSTERDYBDE: Sjekk mønsterdybden på dekkene dine, før du skifter hjul.

10 tips for hvordan du kan skifte hjul:

  1. Sett bilen på et rett underlag – helst ikke på løs grus.
  2. Trekk til håndbremsen.
  3. Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.
  4. Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, kan føre til alvorlig klemskader.
  5. Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  6. Kontroller mønsterdybde.
  7. Plassere hjulene riktig i henhold til rulleretning. Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
  8. Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
  9. Sjekk lufttrykket.
  10. Etter noe mils kjøring bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter og etterstramme.

Husk etterstramming

Ting som skrus av og på kan løsne, og trenger kanskje etterstramming. En av de vanligste utrykningene vi har er biler som har mistet hjul etter hjulskift.

Etter fire-fem mil bør du ta fram momentstaven eller hjulvinnen igjen og sjekke at bolter eller muttere sitter som de skal. Er de løse, stram til med riktig moment.

STRAM TIL: Etter litt kjøring bør du ta fram momentstaven eller hjulvinnen igjen og sjekke at bolter eller muttere sitter som de skal. Er de løse, stram til med riktig moment.
STRAM TIL: Etter litt kjøring bør du ta fram momentstaven eller hjulvinnen igjen og sjekke at bolter eller muttere sitter som de skal. Er de løse, stram til med riktig moment.

31. mars 2022
Tom Andre Nilsen, Teknisk konsulent

Fant du det du lette etter?