NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX kjørte 353 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 122 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte ID.4 GTX 428 kilometer, som er 38 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

475 km

Rekkevidde (WLTP)

18.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

353 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

21.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

466 km

Rekkevidde (WLTP)

18.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

428 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volkswagen ID.4 GTX.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Volkswagen oppgir WLTP-rekkevidden fra 466 til 476 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har tilgjengelig.

Vår testmodell Volkswagen ID.4 GTX Pro Limited har en WLTP-rekkevidde på 466 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,9 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Bridgestone Turanza-dekk med dekkdimensjon 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak. Prislappen på testbilen er 580.600 kroner.

Kjørte 428 kilometer i rekkeviddetesten

Volkswagen ID.4 GTX ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

ID.4 GTX kjørte totalt 428 kilometer. Det er 38 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 360 kilometer.

Bilen kjørte 18 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 750 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,5 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Med 95 km gjenværende rekkevidde kom første varsel fra bilen: "Lad bilen". Samtidig ble et batteriikon vist i instrumentpanelet.

Med 10 % igjen kom også batteriprosent opp i panelet.

Neste varsel kom ved 1 % batteri, da et gult skilpaddeikon dukket opp. Ved 0 % ble skilpaddeikonet rødt, fulgt av følgende beskjed: "Lad bilen nå, ellers kan batteriet bli skadet".

Bilen kjørte i normal hastighet også etter at bilen viste 0 % batteri, og begynte ikke å miste motorkraften før de siste 500 meterne.

Sjåføren fikk startet bilen igjen etter full stopp, og kjørte videre noen meter for å parkere.

Rekkevidde om vinteren

ID.4 er en stor og romslig familiebil fra Volkswagen. Id.4 deler plattform med Audi e-tron Q4 og Skoda Enyaq.

ID.4 kommer i to drivlinjer. ID.4 GTX er varianten for deg som ønsker firehjulstrekk. Begge modellene har en batteripakke på 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

I vintertesten testet vi både ID.4 Pro og ID.4 GTX.

Volkswagen oppgir WLTP-rekkevidden for ID.4 med firehjulstrekk å være fra 475 til 478 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 475 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,6 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med vinterdekk fra Continental Viking Contact 7 med dekkdimensjonene 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak. Prisen på testmodellen er 580.600 kr.

Id.4 er tilpasset nordiske vinterforhold ved at varmepumpe er standardutstyr i Norge.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Laderabatt? Bli medlem, bestill NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kort!

Kjørte 353 kilometer i rekkeviddetesten

Volkswagen ID.4 GTX ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Volkswagen ID.4 GTX kjørte totalt 353 kilometer. Det er 122 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 321 kilometer.

Sjåføren kjørte 7 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 21,7 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Volkswagen ID.4 GTX kjørte 7 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen trengte lading dukket opp ved 74 kilometer gjenstående rekkevidde. Ved 10 prosent gjenstående batterikapasitet ble batterisymbolet oransje og prosenten kom til syne ved siden av batterisymbolet i dashbordet. Med 2 prosent gjenstående varslet bilen om at «bare manøvrering er mulig. Lad bilen. Se instruksjonsbok». Sjåfør rapporterte om merkbart mindre kraft og en fart på maksimalt 20-25 km/t ved 1 prosent gjenstående.

Etter en bratt bakke og en nødvendig stopp på 10-15 sekunder etter at veien flatet ut var det mulig å kjøre 60 km/t igjen - etter 1-2 kilometer gikk hastigheten ned til 20 km/t før den gradvis ble lavere fram til bilen stoppet helt opp.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?