NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Familie-SUVene innfrir på rekkevidde om sommeren

Tesla Model 3 LR (2021) kjører lengst i NAF og Motors rekkeviddetest, men nå puster konkurrentene den amerikanske bilprodusenten i nakken.


Helt siden vi startet denne halvårlige rekkeviddetesten har Tesla vært i en egen klasse når det gjelder effektivitet, rekkevidde og ladehastighet. Årets test viser at flere og flere konkurrenter nå tetter forspranget elbil-produsenten har hatt i årevis.

Sommerens rekkeviddetest ble kjørt i så nærme perfekte forhold som man kommer i Norge. Tørre veier, ikke en vanndråpe i sikte, noe vind og mellom 20 og 25 grader hele veien. 

Sjekk rekkeviddetest og ladetest av hver bil i bunnen av saken!

19 av bilene i årets test er nye i NAF og Motors faste rekkeviddetest. Vi har testet Tesla Model 3 på nytt for å se hva oppgraderingene i 2021-modellen har å si for rekkevidden. I tillegg har vi valgt å ha med Hyundai Kona på nytt. Denne elbilen imponerte stort i fjor, og viser at Hyundai lager effektive elbiler til en god pris. 

Elbilpodden: Se opptak fra live-sending fra Vinstra!

Inntil 20 prosent lenger

Årets modellrekke har et spenn i rekkevidde på fra 200 km til 614 kilometer, ifølge WLTP-tallene. Det betyr at vi i år tester alt fra bybilen-Honda e til rekkeviddekongene Model 3 og Hyundai Kona. 

Flere etterlengtede familie-SUV'er som Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-e er endelig på norske veier, og årets sommer-test viser at de leverer på rekkevidde og ladehastighet. 

Vi har også testet hvor raskt de 21 bilene lader på sommeren. Les saken!

18 av modellene i årets test kjører lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Det er ikke unormalt på sommerføre, noe vi også erfarte i fjor sommer da 28 av 29 av modellene gikk lenger enn oppgitt rekkevidde. 

Årets modeller går i gjennomsnitt nesten 6 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde på sommerføre.

Det er BMW iX3 som virkelig overpresterer. Nykommeren kjørte 556,2 kilometer, som er hele 20% og 106 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde. 

Tre av modellene i årets test kjører kortere enn WLTP-rekkevidden, men ikke dramatisk kortere. Polestar 2, Citroën ë-C4 og Xpeng G3 kjører henholdsvis 3, 5 og 12 kilometer kortere enn oppgitt.

Les også: Stor prisoversikt over ladepriser

Les også: Så langt kommer bilene etter 25 minutters lading

Én modell med vesentlig oppgradering 

Tesla Model 3 LR er bilen som faktisk går lengst i sommerens test. Det er også den eneste modellen som har fått en vesentlig oppgradering av rekkevidden siden vi testet den for første gang i fjor sommer. Nå er WLTP-rekkevidden på inntil 614 kilometer mot 580 i fjor sommer. 

Den endte opp med å kjøre hele 654,9 kilometer.

Men den har ikke lenger like stort forsprang på konkurrentene som i fjor. Ford Mustang Mach-e imponerte først i vinter, men også på sommerføre går Fords elektriske storsatsing bra. Modellen med bakhjulsdrift kjørte hele 617,9 kilometer, kun 37 kilometer kortere enn Teslas storselger.

Sammenligner man de to firehjulstrekkene opp mot hverandre (som i og for seg er det mest riktige) er det dog noe større forskjell. Mustang Mach-e AWD kjørte 551,6 km, vel 100 km kortere enn Model 3 LR AWD.

Hyundai Kona befester sin posisjon som en av markedets mest effektive elbiler med god rekkevidde til en god pris. Den slår faktisk ut flere av de heteste nyhetene ved å gå lenger og ha lavere forbruk. Det eneste den sakker akterut på er ladehastigheten, som er på maks 80 kW. 

Les også: Slik velger du elbilen som passer for deg

Rekkeviddereserven varierer

I denne testen velger vi å kjøre bilene helt tomme for strøm, altså ut over 0 % eller 0 kilometer, for å måle hvor stor strømreserven er. Vi gjør det også for å merke oss hvordan bilene oppfører seg når de går tomme for strøm.

Fordi de aller færreste kjører ut over 0%/0km har vi også notert ned hvor langt bilene har kjørt ved 10% batterikapasitet. Denne informasjonen finner du under hver enkelt bil. 

Det interessant er at ved å måle rekkevidden ved 10 % batterikapasitet blir topp 5 listen noe annerledes. Model 3 og Mustang Mach-e RWD er fortsatt bilene som kjører lengst, men tredjeplassen byttes ut med Mustang Mach-e AWD og BMWix3 presses ut av Topp 5 til fordel for Hyundai Kona. Dette fordi iX3’en gikk hele 106 kilometer etter 0%, som er en større batterireserve enn vi noen gang har målt. 

Les også: På langtur og ferie med elbil

Mange måter å kåre en vinner

Det er flere måter å kåre en vinner i en slik test. En måte å kåre vinneren er å vurdere hvilke modeller som faktisk går lengst. Men, vel så viktig er det om bilene holder hva de lover i markedsføringen - om de innfrir den såkalte WLTP-rekkevidden. 

Vi tar utgangspunkt i WLTP-rekkevidden for den spesifikke utstyrsmodellen vi kjører.

Det er mye som avgjør rekkevidden din, og mange velger nok å lade lenge før de når kjørelengden vi måler i denne testen. Les derfor denne testen som et eksempel på rekkevidden du kan oppleve på en typisk norsk tur med fjell, daler, motorveier og landeveier.

Under kan du søke opp mer informasjon om hver enkelt bil som var med i testen. Du kan sortere på rekkevidde eller alfabetisk.

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Dette er årets nyheter i testen

Vi kan friste med flere spennende nyheter i sommerens elbiltest. Biler vi ikke har hatt med i test før inkluderer:

Klikk deg inn på bilene og les mer om utstyrsversjonene vi tester.

Sjekk tidligere resultater

Tidligere har vi kjørt 42 elbiler gjennom test-ruta. Sjekk gjerne om vi allerede har testet en bil du er interessert i.

Hvis en modell er testet tidligere, er den ikke med i årets test. Fremover tester vi kun nyheter eller modeller som får vesentlig programvareoppgradering som påvirker rekkevidde eller ladehastighet.

Hvorfor tester vi elbilens rekkevidde og hvor kjører vi?

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden og ladehastigheten i reklamen (WLTP).

Dette er ingen vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold som gjør deg som kjøper trygg på hva du kan forvente av rekkevidde og ladehastighet.

Alle bilene lades til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene starter kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjører i eco-modus eller tilsvarende og bruker regenerering aktivt.

Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Ruten er lik sommer og vinter, så du lett kan sammenligne bilens egenskaper sommer og vinter.

Bilene kjøres gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjører over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsetter nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsetter over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene får ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde må bryne seg på to fjelloverganger.

Sjåførene instrueres til å kjøre normalt, følge trafikken og hastigheten, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Testresultat

Viser 5 av 21

Testresultat

Viser 5 av 21

13. april 2021
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?