Test av rekkevidde: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Tesla Model Y LR Dual Motor kjørte 451 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 56 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Model Y 545 kilometer, som er 38 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.
Vinter
Oppgitt for testbil
507 km
Rekkevidde (WLTP)
16.9 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
451 km
Rekkevidde målt vinteren 2022
15.8 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2022
Sommer
Oppgitt for testbil
507 km
Rekkevidde (WLTP)
16.9 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
545 km
Rekkevidde målt sommeren 2022
13.2 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2022
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Tesla Model Y LR Dual Motor.
- Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
- Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
Rekkevidde om sommeren
Tesla oppgir WLTP-rekkevidden fra 514 til 533 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 74 kWt brutto.
Vår testmodell av Tesla Model Y LR Dual Motor har en WLTP-rekkevidde på 507 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,9 kW/100 kilometer. Model Y er utstyrt med Hankook Venstus S1 Evo3 med dekkdimensjon 255/45 R19. Prislappen på testbilen er 662.332 kroner.
Kjørte 545 kilometer i rekkeviddetesten
Tesla Model Y LR Dual Motor ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.
Model Y kjørte totalt 545 kilometer. Det er 38 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 490 kilometer.
Bilen kjørte mindre enn en kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
Bilen befant seg 287 meter over havet da den stoppet.
Totalt var gjennomsnittsforbruket 13,2 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Ved 20 % batteri skiftet fargen på batteriikonet til oransje. Etter dette var det mange varsler om at batteriet begynte å bli tømt.
Sjåføren stanset bilen på 0 % og 0 km gjenstående, og fikk da opp en rød varseltrekant: "Lad umiddelbart for å sikre neste start og forhindre batteriskader". Sjåføren kjørte videre, og bilen varslet igjen: "Planlegg din neste lading. Du er nesten for langt fra kjente ladestasjoner".
Det var ingen merkbar forskjell da bilen gikk ned til 0 %, før den etter en stund begynte å gå saktere. Idet bilen gikk tom kom det klare advarsler om å stanse bilen.
Bilen begynte å pipe, samtidig som det kom flere varsler: " Lad umiddelbart for å sørge for a bilen starter og fortsatt reagerer samt for å unngå mulig reparasjon av batteriet".
Sjåføren opplevde at bilen er utstyrt med et trafikksikkert system når den går tom for strøm.
Rekkevidde om vinteren
Tesla har utvidet modellrekken med Model Y – en romslig familiebil med firehjulstrekk.
Tesla oppgir WLTP-rekkevidden for Model Y til å være inntil 507 kilometer. Rekkevidden avhenger av hvilket utstyrsnivå du velger. Tesla oppgir ikke størrelsen på batteripakken.
Vår testmodell Standard har en WLTP-rekkevidde på 507 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,9 kWt/100 kilometer. Testbilen var utstyrt med dekk fra Felg: 19x9,5, Dekk: Nokian Hakkapeliitta R3 255/45R19, og denne bilen koster 574 042 kroner.
(Rettelse: NAF hadde oppgitt feil informasjon om dekk+felg-størrelse ved første publisering. Dette er nå rettet)
Tesla Model Y LR Dual Motor er tilpasset nordiske forhold ved at varmepumpe er standard.
Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.
Kjørte 451 kilometer i rekkeviddetesten
Tesla Model Y LR Dual Motor ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.
Tesla Model Y LR Dual Motor kjørte totalt 451 kilometer i vår test av rekkevidde. Det er 56 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt 397 kilometer. Testsjåføren kjørte 12 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.
Totalt var gjennomsnittsforbruket 15,8 kWt/100 kilometer.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Vår testsjåfør meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da Tesla Model Y Long Rang AWD gikk i strømsparemodus.
Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 5 prosent resterende batterikapasitet. Sjåføren rapporterte om full effekt fram til de siste 200-300 meterne, da bilen mistet framdrift.
Bilberger hadde store utfordringer med å få bilen opp å gå igjen. Det lot seg ikke gjøre å få startet bilen for å sette den i tow-mode og bilen måtte dermed dras opp på planet med stive hjul.
Bilen stoppet på 565 meter over havet.
Les også
Fant du det du lette etter?