NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...
0

Test av rekkevidde: Tesla Model 3 Long Range AWD 2021

Tesla Model 3 LR AWD kjørte hele 140 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

614 km

Rekkevidde (WLTP)

14.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

514.8 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

13.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

614 km

Rekkevidde (WLTP)

14.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

654.9 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

12.4 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Tesla Model 3 Long Range AWD 2021
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Tesla Model 3 Long Range AWD 2021 sin rekkevidde. Bilen er utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 235/45-18.

Prislappen på modellen i testen er 474.142 kroner. Model 3 LR AWD har en WLTP-rekkevidde på inntil 614 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,8 kWt/100km.

Dette er ikke første gang vi har testet Model 3 i rekkeviddetesten. Denne populære modellen var med i NAF og Motors rekkeviddetest også i fjor sommer. Utstyrsmodellen som var på markedet da hadde en WLTP-rekkevidde på 540 kilometer og kjørte 612 kilometer i testen. Batteripakka har ikke blitt større siden sommeren 2020, men modellen har fått vesentlige programvareoppdateringer og nye batterier samt varmepumpe som øker modellens effektivitet.

Bare siden vinterens test i mars har rekkevidden økt fra 540 til 614 kilometer.

Elbilen kjørte fire mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 12,4 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Tesla Model 3 LR AWD kjørte 654,9 kilometer i sommertesten. Det er 40,9 kilometer lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 614 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 554 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 60,1 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Ved 20 prosent batteri igjen viste indikatoren oransje farge som ble rødere ved 10% og rødt ved 5%. På 1% varslet bilen om for lang avstand til ladestasjoner. Nytt varsel på 0% etter mange kilometer kjørt på 0%: "unable to drive, battery charge too low". Etter 60,1 km kjørt på 0% slo skilpaddemodus inn, etterfulgt av feilmeldingen "Battery to low, charge immediately".

Tesla Model 3 LR AWD kom seg opp på fjellet to ganger og den stanset ved 710 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Sommeren 2021 testet vi Tesla Model 3 Long Range AWD 2021 sin rekkevidde. Bilen er utstyrt med følgende dekk: Nokian Hakkapeliitta R3 235/45R-18.

Prislappen på modellen i testen er 474.142 kroner. Model 3 LR AWD har en WLTP-rekkevidde på inntil 614 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,8 kWt/100km.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Siden fjorårets rekkeviddetest har Model 3 fått en rekke oppgraderinger som påvirker rekkevidde og forbruk positivt. Derfor har vi valgt å teste Model 3 på nytt. Helt direkte sammenlignbar er ikke vinterens rekkeviddetest med fjorårets, da føret, temperaturen og veiforholdene var annerledes og mer krevende under testen i 2020.

Model 3 har en WLTP-rekkevidde på 580 kilometer. Bilen ble kjørt i standard-modus og regenerering ble brukt ved kjøring by.

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 538 kilometer.

Model 3 viste 0 kilometer og 0% på Venabygdsfjellet. Sjåføren kom seg over siste bakketopp og kunne rulle ned mot Ringebu før han fortsatte nordover. Dette gjorde at sjåføren klarte å regenerere nok energi til å fortsette til Vinstra, hvor bilen tilslutt kjørte tom. Da hadde sjåføren kjørt 57 kilometer etter 0%/0Km. Sjåføren opplevde hastighetsbegrensning de siste milene. Og de siste meterne gikk kun i 15 km/t.

Totalt kjørte sjåføren 514,8 kilometer. Gjennomsnittlig forbruk på turen var 13,6 kWt.

20. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?