NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Tips og råd til bilferie og langtur med elbil

Er du klar for første bilferie og langtur med elbil? Med litt planlegging av hvor du kan lade er det enkelt å kjøre langt med elbil.


Kort fortalt om langtur med elbil

  • Antallet ladestasjoner i Norge bygges ut i høyt tempo
  • Lær deg å kjøre ned til 10% batteri
  • Lær deg smarte laderutiner og hvordan få laderabatt.

Slik drar du på bilferie med elbil

Vanligvis lader man elbilen hjemme og våkner til «full tank» hver morgen. Men skal du på langtur må du bruke ladestasjonene som finnes over hele Norge. Prinsippet er som med bensin- og dieselbiler: Tanken må fylles innimellom, og man betaler for «drivstoffet», altså strømmen. Men det tar mer tid å lade en elbil enn å fylle en bensintank, og det trengs flere ladestasjoner langs veien siden de fleste elbiler må lade litt oftere enn en fossilbil fyller tanken.

Planlegg reisen og finn hurtigladestasjoner

Hvor skal du reise? Ikke tenk på ladestasjoner først. Tenk på hvor du skal, så kan du heller justere ruten litt om du er usikker på om det er for langt mellom ladestasjonene.

Det finnes en mengde apper som gir deg oversikt over hvor det finnes ladestasjoner.

Noen biler forteller selv hvor du kan lade langs ruten du oppgir.

Også NAF Reiseplanlegger har oversikt over ladestasjoner:

  • Legg inn ruten din i reiseplanleggeren
  • Velg «Se og gjøre i nærheten»
  • Velg «Filtrer» og kryss av for ladestasjoner under «Praktisk».

Her finner du NAF Reiseplanlegger

Hurtiglader, lynlader eller lader på hoteller og garasjer?

Langs ruten bør det være tilstrekkelig med hurtigladere eller såkalte lynladere. Prinsippet med disse laderne er at de lader bilen fort og med mye strøm på kort tid.

Det finnes ladere på hoteller og i parkeringshus også, men disse lader mye saktere og ventetiden blir lang om du trenger mye strøm. Men ta alltid med ladekabler som følger med bilen når du drar på ferie og langtur. Hvis det ikke følger med bilen bør du også ha med en Type 2-kabel for å koble deg til ladere på hoteller, parkeringshus og parkeringsplasser, såkalte destinasjonsladere.

Les også: Ladestandarder for elbiler

Hva skjer hvis jeg går tom for strøm?

Går du tom for strøm langs veien er prinsippet det samme som for bensin- og dieselbiler: Du trenger hjelp. Batteriet blir ikke ødelagt om det går tomt. Elektronikken ombord beskytter batteriet. De fleste elbiler har et vanlig 12-voltsbatteri i tillegg, akkurat som på bensin- og dieselbiler, slik at lys, vinduer, infotainmentskjermer og annet i bilen fortsatt virker selv om «tanken er tom».

Er du NAF-medlem vil bilbergeren ta med bilen og alle ombord til nærmeste hurtiglader.

Husk at det tar noe tid å få fart på ladingen hvis batteriet er nesten tomt. Dette er helt normalt, og det er for å beskytte batteriet. Når batteriet begynner å fylles opp, øker farten på ladingen.

Med NAF-medlemskap med veihjelp hjelper NAFs bilbergerne deg til nærmeste hurtiglader om du går tom for strøm.
Med NAF-medlemskap med veihjelp hjelper NAFs bilbergerne deg til nærmeste hurtiglader om du går tom for strøm.

Tar jeg sjansen på fjellovergangen?

Svaret er egentlig «nei». Er du usikker på om du har nok strøm til å takle et langt stykke eller en fjellovergang, er det bedre å lade noen minutter for å toppe opp litt. Husk at stigninger bruker mye strøm. Er det kaldere over fjellet bruker bilen også mer strøm.

Les mer: Slik takler du kolonnekjøring med elbil

Hvordan kjører jeg økonomisk med elbil?

Akkurat som man kan spare drivstoff på en fossilbil med bevisst kjøring, kan man spare strøm på en elbil. Er du lett på gasspedalen bruker du mindre strøm. Lær deg tallene i instrumentpanelet. Forbruket på en elbil måles gjerne i antallet kilowattimer forbrukt per 100 km. En middels stor elbil bruker rundt 20 kWt per 100 kilometer, selvsagt avhengig av temperatur og topografi, og om du har taklast eller tilhenger på elbilen.

Les mer: Husk dette når du trekker henger med elbil

De fleste biler kan regenerere. Når du kjører i nedoverbakke og bilen ruller av seg selv, reverseres rett og slett funksjonen av elmotoren. I stedet for å ta strøm fra batteriet for å drive bilen framover, tvinges elmotoren framover av bilen som ruller og produserer strøm. Motoren blir altså brått en lader som lader batteriet igjen. Det er ikke så mange prosent man får ned en fjellovergang, men det kan være nok til å rekke fram til ladestasjonen. Og det er deilig å tenke på at man faktisk FÅR «drivstoff» av å kjøre bilen i nedoverbakke.

Hvor tomt bør jeg kjøre batteriet før jeg lader?

Som fersk elbilist er de fleste nervøse når man synker under 30% batteri igjen. Og er man engstelig, er det bedre å lade en gang for mye. Turen skal jo være hyggelig. Men etterhvert som man får erfaring og kjenner bilen er det ingen grunn til å la være å kjøre ned til rundt 10%, så lenge man har en ladestasjon i sikte. Dette gir også «smart lading». De fleste elbiler lader raskest mellom 20% og 80%. Under 10% og over 80% går hastigheten på ladingen ned, rett og slett for å skåne batteriet. Betaler du for tiden du står på ladestasjonen, er dette bortkastede penger. Lad bilen når den har en batteriprosent som gir høy fart. Av og til vil du trenge å lade til nesten 100%, men det er bedre å ta flere kortere ladestopp.

Les mer: Ladetest og ladekurver på elbiler NAF har testet.

Ikke kast bort penger på dyr lading

Ladestasjoner bygges ut i stor fart i Norge, også i vårt nordligste fylke. Men utbyggingen koster penger, og operatørene vil selvsagt tjene det de kan på strømmen de selger.

For vanlige forbrukere er det ikke lett å holde styr på hvem som eier ladestasjonen, hvem som selger strømmen og hvilken app man skal bruke.

  • Skaff deg en ladebrikke. NAF ladebrikke kan brukes på bortimot alle ladestasjoner i Norge
  • Registrer deg med betalingskort i appene til alle operatørene.
  • Har du NAF Xtra kredittkort får du gode rabatter på lading hos de fleste operatører.

Det er nesten umulig å forklare prismodellene til ladeoperatørene og -leverandørene. Men hovedprinsippet er at lading ved bruk av SMS er dyrest. Det er billigere hvis du har registrert deg hos operatøren med ladebrikke og betalingskort. Det er billigst hvis du har registrert et betalingskort der man har avtale med operatørene, slik som NAF Xtra.

Det blir penger av å spare 15% på ladingen i løpet av et år!

Les mer: Slik kommer du i gang med ladebrikke og betaling

Les også: Prisoversikt for hurtiglading

Gjør ladestoppet til en fest!

Man fyller fort bensintanken mens barna sitter i bilen. Men det er kjedelig å sitte i bilen de 25 minuttene man lader elbilen. Derfor kan man gjøre ladestoppet hyggelig for alle. Lad når du stopper. Ikke stopp for å lade. Med litt planlegging finner man ladestasjonen som er i nærheten av et sted å spise eller en severdighet. Er langturen en ferie er jo poenget å oppleve noe fint.

NAF reiseplanlegger har oversikt over opplevelser i nærheten av ladestasjonene. Er du NAF-medlem anbefaler vi å ta med både NAF Veibok og øvrige bøker vi har gitt ut.

Hva koster bomstasjoner og bilferjer med elbil?

Bomstasjonene har noe forskjellige takster for elbil avhengig av hvor i landet du er. Men tommelfingerregelen er at det er halv pris for nullutslippkjøretøyer.

Også på bilferjer er det halv pris på nullutslippskjøretøy.

For å få halv pris må du ha en AutoPASS-avtale. Det holder med brikken du har fått fra din lokale bomoperatør, som Fjellinjen eller Ferde. Hvis du ikke har AutoPASS, betaler du full takst også med elbil.

Mange ferjer har også AutoPASS. Men kommer du til en ferje med manuell billettering er det lurt å si i fra til billettøren med én gang at du har elbil. Det er ikke gitt at billettøren vet at du har elbil der han eller hun går mellom rekkene av biler ombord eller på kaien.

Les mer: Derfor må du ha bombrikke i elbilen

Elbil på bilferje i Nordland
Elbiler har halv takst på bilferjer i Norge. Hvis det er manuell billettering er det lurt å si i fra at du har elbil til billettøren.

Lade hjemme hos tante Reidun eller på hotellet

Vel framme hos tante Reidun er det fristende å ta fram ladekabelen som følger med bilen og bruke en vanlig stikkontakt på husveggen hennes for å lade. Problemet er at strømkursen du bruker hos tante Reidun neppe er laget for lading av elbiler. En elbil trekker mye strøm over lang tid, noe som kan føre til varmgang og i verste fall brann i ledningsnett og kontakter. Lad heller opp bilen på ladestasjonen nærmest dit du skal om det ikke finnes lademuligheter på stedet.

Bor du på hotell kan det hende at det finnes såkalte destinasjonsladere ved hotellet. Noen er gratis for hotellets kunder, men det kan også hende hotellet tar seg fett betalt for ladingen. Kanskje er det billigere å lade opp bilen på en ladestasjon i nærheten i stedet.

Les også: Slik lader du trygt hjemme og på hytta

Kan jeg lade bilen på campingplasser?

Stadig flere campingplasser har egne ladestasjoner for elbiler. Sjekk prisen, og husk at du må ha med Type 2-kabel for å koble deg til ladestasjonen.

Du skal ikke lade elbiler på strømpunkter som står på campingplassene. Disse er ikke dimensjonert for lading av elbiler, og det kan bli varmgang og i verste fall brann i ledningsnettet. De fleste campingplasser forbyr slik lading, selv om det er teknisk mulig.

Destinasjonsladere på Torghatten camping ii Nordland
Stadig flere campingplasser og hoteller har såkalte destinasjonsladere. Her lader elbiler utenfor driftsbygningen til Torghatten camping i Nordland.

Kan jeg sove i bilen med varmeapparatet på?

Det fine med elbilen er at den ikke slipper ut noe eksos. Det betyr at varmeapparatet kan stå på når man står parkert.

Noen elbiler har mulighet for «campingmodus». Det finnes madrasser tilpasset bagasjerommet til mange elbiler, og dermed er det bare å legge ned setene og nyte natten ombord.

Les også: Stor test av campingutstyr

5. mai 2021

Fant du det du lette etter?