NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Hyundai IONIQ 5 AWD

Hyundai IONIQ 5 AWD kjørte 369 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

460 km

Rekkevidde (WLTP)

17.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

369 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

18.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

460 km

Rekkevidde (WLTP)

17.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

502 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

14.4 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hyundai IONIQ 5 LR 4WD.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den på nytt nå i vinter.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Hyundai har vært blant merkene som presterer best i NAF og Motors rekkeviddetest. De har vært markedsledende på rekkevidde og rekkeviddetapet på vinteren har vært lite sammenlignet med mange andre merker.

Ioniq 5 AWD er neste generasjon elbil fra den koreanske produsenten, og er blant markedets raskeste på lading.

Hyundai oppgir WLTP-rekkevidden fra 430 til 481 km kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 72,6 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivå Premium og har en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer og WLTP-forbruk på 17,7 kW/100 kilometer.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men Ioniq 5 kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 369 kilometer i rekkeviddetesten

Hyundai IONIQ 5 AWD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var på mellom 0 og -10 grader.

Hyundai IONIQ 5 AWD kjørte totalt 369 kilometer. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10% resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 336,6 kilometer.

Sjåføren kjørte 8,6 kilometer etter at bilen meldte om 0% igjen på batteriet.

Bilen stoppet på 952 meter over havet.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Hyundai IONIQ 5 AWD kjørte 8,6 kilometer etter 0%. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at batteriet burde lades dukket opp på 10% med lyd- og symbolvarsel i instrument og pop-up beskjed i displayet. TIlsvarende varsel ved 9%. Ved 3% ble det varslet om at det ikke var nok batteri til å nå nærmeste ladepunkt. Ved 0% ble anslått batterikapasitet erstattet av en tekstboble med ordene "strøm begrenset".

Det var først uendret fart ved 80 km/t på 0%, men etter hvert falt maksfarten til 50/60 km/t. Til slutt falt farten jevnt ned fra 50 til 0 én km/t av gangen - da det nådde null, stoppet bilen.

Rekkevidde om sommeren

Vi testet Hyundai IONIQ 5 AWD på sommerføre. Da var den utstyrt med følgende dekkdimensjoner; 235/55-R19. Prisen på modellen i testen er 494 000 kroner.

IONIQ 5 har en WLTP-rekkevidde på inntil 460 kilometer og WLTP-forbruk på 17,7 kWt/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,4 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Elbilen kjørte over fire mil lenger enn oppgitt WLTP

Hyundai IONIQ 5 kjørte 502 kilometer i sommertesten. Det er 42 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 460 kilometer.

Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 401 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 53 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Hyundai IONIQ5 kjørte over Venabygdsfjellet og ned igjen til Ringebu, som betyr at de 53 kilometerne inkluderer regenerering ned fra fjellet. Sjåføren fortsatte så nordover mot Dombås og kjørte tom for strøm ved 241 meter over havet.

Da batterikapasiteten var på 10 prosent/anslått rekkevidde 45 kilometer, ble det varslet om "Low battery". Ved batterikapasitet 5 prosent (23 kilometer) ble det varslet "Charge immediately, power limited".

Bilen gikk deretter inn i skilpaddemodus og mistet effekt, fikk 0 i batteriprosent og antatt rekkevidde, men gikk likevel over fem mil i skilpaddemodus før det stanset.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?