El Prix 2023: Skuffende nyttelast for elbilnyhetene

Kun 8 av de 29 bilene i vinterens store elbiltest - El Prix - veide det de var oppgitt til å veie – eller mindre.


Bil som kjøres opp på mobil veiestasjon
NAF avdekker elbilenes nyttelast på veiestasjonen. © NAF

Alle saker i serien

I lys av fokuset NAF har hatt på elbiler og nyttelast siden i høst, hva var vel mer naturlig enn at vi kjørte alle opp på vekta når vi allerede hadde 29 biler samlet til NAF og Motors rekkevidde- og ladetest?

Resultatet skulle i mange tilfeller vise seg å være nedslående.

For noen er avviket så stort at det er vanskelig å se hvordan den skal kunne tilfredsstille behovene til en familie.

Av de 29 bilene i El Prix, var det kun 8 som veide det som var oppgitt i vognkortet eller mindre.

Resten fordelte seg fra mild overvekt til «huff da, hva har skjedd her?».

Grå Maxus Euniq6.
Maxus Euniq6 er elbilen som kjørte nærmest oppgitt WLTP-rekkevidde i NAF og Motors elbiltest. På nyttelast får bilen stryk - derimot. Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Familiefavorittene har et hav av plass – til heliumsballonger

I vinterens rekkeviddetest, var det Maxus Euniq6 som kom nærmest rekkevidden som oppgis i reklamen (WLTP-rekkevidden). Den ble derfor kåret til vinneren av El Prix vinteren 2023.

I nyttelast-testen vår derimot, får den romslige familiebilen stryk.

Selv den oppgitte nyttelasten på 325 kg for testmodellen, er i utgangspunktet blant de laveste i testen, og gjør at du knapt kan ha med bagasje i bilen.

Når vi får bilen opp på vekta, viser det seg at den er 35 kg tyngre enn oppgitt. Dermed blir den faktiske nyttelasten stusselige 290 kg, og Euniq6 havner på nest-sisteplass sammen med en annen familiefavoritt, Hyundai Ioniq 5.

Jumboplassen går til nykommer JAC e-JS4, som endte med en faktisk nyttelast på 280 kg.

I teorien betyr dette at bilene egentlig ikke er egnet for fem personer, men feilmarginene som Statens vegvesen opererer med redder bilene fra å bli registrert som firesetere.

Dette sier regelverket om nyttelast

I henhold til regelverket for personbiler er hver passasjer tildelt en vektkvote på 75 kilo. Det vil si at bilen må ha minst 300 kilo i tilgjengelig nyttelast for å kunne registreres som en femseter; fire ganger 75 kilo.

Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen. Vekten av sjåfør er inkludert i bilens egenvekt, men her går man ut fra en standardvekt på 75 kilo. Hvis sjåføren veier mer enn dette, går overskytende vekt også av nyttelast-kvoten.

Bilene med størst avvik

Grå elbil i urbant miljø
MG Marvel R er blant bilene med størst avvik på oppgitt og faktisk vekt i NAF og Motors elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Øverst på lista over avvik, troner MG Marvel R. Den veide hele 75 kg mer enn oppgitt, noe som reduserer nyttelasten fra de oppgitte 378 kilo til stusslige 303 kilo.

Også Renault Megane hadde et høyt avvik. Den veide 69 kilo mer enn oppgitt og får en faktisk nyttelast på 378 kilo.

Kia EV6 GT var 65 kilo tyngre og får redusert nyttelast fra 410 til 345 kilo. Fordi EV6 er en tyngre bil enn Megane og Marvel R, er ikke avviket like stort i prosent, men likevel nok til at det vil påvirke den praktiske bruken av bilen.

Du kan lese mer om hva som gjør at bilen kan være tyngre enn forventet her.

Bør ha minst 480 kg reell nyttelast

For en familie på fire, har NAF tidligere anbefalt at bilen bør ha minst 480 kilo tilgjengelig nyttelast.

Dette tallet er basert på et regnestykke hvor vi bruker vekten av familien Gjennomsnitt; mor, far og de to barna, Kari på 7 år og Petter på 11 år, og vekten av utstyret de trenger til ferien sin.

Vi har også gått ut ifra at familien Gjennomsnitt ønsker å beholde bilen over flere år og tatt hensyn til at barna vokser seg større og tyngre med tiden.

Din families behov kan skille seg ut fra familien Gjennomsnitt. Du kan ha større eller mindre barn, dere kan ha andre interesser. Nøyaktig hvor mye nyttelast du har behov for, er det derfor bare du som kan vite.

Avviket spiser av nyttelasten

På grunn av feilmarginer og målenøyaktighet på vektene, vil en veiing hos Statens Vegvesen sjelden medføre konsekvenser for produsent eller eier i form av at bilens tillatte passasjertall må reduseres.

I praksis er det derfor du som kjøper av bilen som sitter igjen med svarteper hvis du kjøper en bil som viser seg å være tyngre enn oppgitt. For bilens maksimalt tillatte totalvekt er den samme, selv om egenvekten er høyere.

En av grunnene til at NAF har tatt for seg nyttelast som tema er fordi det har vist seg å være vanskelig å finne ut hvor tung bilen er.

Der hvor produsentene faktisk oppgir egenvekt i spesifikasjonene i reklamemateriell, er tallet gjerne lavere enn det som står i vognkortet. Og tallet i vognkortet kan man heller ikke ta for god fisk, for det er kun «veiledende, avhengig av utstyr».

Som vi har skrevet om tidligere, var det inntil nylig rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.

I henhold til den nye rutinen, skal det tas hensyn til alt fastmontert utstyr fra fabrikk når egenvekt oppgis i vognkortet - og det er nettopp dette vi ønsket å undersøke ved å veie alle årets El Prix-biler.

Merk at testbilene i El Prix ofte er topputstyrte modeller, så ved å velge vekk ekstrautstyr som panoramatak, hengerfeste og større felger, vil du kunne få mer nyttelast. Du kan lese mer om utstyrsnivå for hver enkelt testbil på testsidene.

Få biler å velge i for familier

Av de 29 testbilene i vinterens El Prix, var det kun to som innfrir vår anbefaling, Mercedes EQB og Voyah Free med henholdsvis 560 og 525 kilo faktisk nyttelast.

Toyota bZ4X nådde nesten opp med sine 475 kilo, tett fulgt av Volkswagen ID.5 (465 kilo) og Tesla Model Y (453 kilo).

Flere andre, romslige familiefavoritter skuffer stort på faktisk nyttelast. Sjarmøren ID.Buzz, som tiltrakk seg desidert mest oppmerksomhet og smil langs veien, endte med en faktisk nyttelast på 425 kilo. Det er en nyttelast som stemmer dårlig overens med det som er testens desidert romsligste bagasjerom.

ID.Buzz er et godt eksempel på at vi må tenke nytt når vi skal fylle elbilene våre.

Dette er NAFs råd til deg

I lys av at testresultatene viser både tidvis store avvik i vekt og skuffende lav nyttelast i mange av årets bilnyheter, har bilteknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, en oppfordring til deg som skal kjøpe elbil:

– Skal du kjøpe elbil i dag må du ha en eller annen formening om hvilke behov du har for å frakte personer og utstyr. Det er ganske stor forskjell om du skal bruke bilen alene til og fra jobb, eller om du skal ha en bil hvor du skal ta med familien på ferie.

Smilende mann i blå skjorte
Tom Andre Nilsen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Han understreker at særlig med elbiler skal man ikke skue hunden på hårene:

– Dessverre nytter det ikke å ta en titt i bagasjerommet på elbilen og anslå hva du har av plass, fordi lasterommets størrelse ikke sier noe om hvor mye du kan ha med deg. Det kan være at det er plass til alt, men full bil kommer over den tillatte totalvekten.

Det er maksimalt tillatt totalvekt Statens Vegvesen sjekker hvis du blir stoppet på veien. Er bilen over den, må du laste av overvekten før du kan kjøre videre.

Nilsen gjentar oppfordringen om å ha nyttelast i tankene når du skal kjøpe elbil og påpeker at det fremdeles bare én måte du kan være helt sikker på:

– Vet du at du pleier å ha med deg mye på tur, både av personer og gjerne full takboks og bagasjerom, er det dessverre sånn at du ikke kan stole på tallene som står i vognkortet eller reklamen. Den eneste måten du kan være helt sikker på hvor god nyttelast bilen har, er å stikke inn om en vekt og veie bilen når du prøvekjører den.

Publisert: 7. mars 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl og Tom Andre Nilsen,

Les også


Fant du det du lette etter?