Hva skjer med Toyota bZ4X?

- Vi vet mer om dette enn de andre gjør, sa Toyota i desember 2021. Så hvorfor har Toyota bZ4X fått oppsiktsvekkende dårlige resultater i flere nylige tester? Elbilpodden går i studio for å diskutere "Toyota-gate".


En kvinne og tre menn rundt et innspillingsbord.
© NAF

"Noe er merkelig uferdig med disse bilene", mente Motor etter at de gjorde en forbrukstest av bil-tvillingene Toyota bZ4X og Subaru Solterra.

– Bilene presterer veldig ujevnt på rekkevidde og forbruk. Som eneste medie i Norge kjørte vi bZ4X og Solterra mot hverandre i en forbrukstest på 15 mil. Bilene startet likt, triptellerne ble nullstilt, forteller Øivind Monn-Iversen, journalist i Motor.

Forbruket til Solterra viste 24,8 kWt/100 km, mens bZ4X havnet på oppsiktsvekkende 27,2 kWt/100 km.

Hvor stort er egentlig batteriet?

Batterikapasiteten produsentene oppgir at bilene har, er gjerne den totale batterikapasiteten - bruttokapasiteten. Vel så viktig er det å snakke om nettokapasiteten. NAFs rådgiver for lade- og batteriteknologi, Jan Tore Gjøby, forklarer:

– Brutto er den teoretisk tilgjengelige energien du har i batteriet, men hvis du tømmer et batteri helt eller lader det for fullt, så vil du slite det veldig hardt. Derfor legger produsentene en buffer i toppen, sånn at du ikke får fulladet helt, og en buffer i bunn, slik at du ikke får kjørt batteriet helt tomt og får ødelagt det.

– Når du trekker fra bufferen, sitter du igjen med netto batterikapasitet. Det er den energien vi har tilgjengelig for å kjøre bilen.

Hvor mye er egentlig igjen når du står i null?

Av konkurransehensyn er bilprodusentene ofte tilbakeholdne med informasjon om nettokapasitet og størrelsen på bufferen. Utregninger som Elbil24 har gjort, viser at bZ4X har en mye større "buffer" i batteriet enn sammenlignbare biler. Dette diskuterer NAFs eksperter nærmere i podcasten.

– Toyota har sagt at når du er ved null prosent, er du ikke faktisk ved null prosent. Toyota mener at det ligger 8,2 prosent og gjemmer seg under når det står null kilometer i displayet, sier Anette Berve.

Teknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, skyter inn:

– Det er litt underlig å legge en såpass stor buffer i bunn. Den jevne forbrukeren lader gjerne ved 20-30 prosent og de aller fleste vil ikke kjøre bilen under 10 prosent, med mindre du er ganske vant med elbil.

Vil du ha med deg resten av diskusjonen? Lytt til episoden nedenfor:

Dette er Elbilpodden

Elbilpodden er en podcast om elbil fra NAF. Programleder Anette Berve har aktuelle gjester i studio hver uke. Her skal vi besvare både det du lurer på og det du ikke visste at du lurte på.

Hvordan abonnerer jeg på Elbilpodden?

PC/ Mac: Hvis du trykker på knappen «Follow» i det lille avspillingsvinduet rett over, får du opp en QR-kode du kan scanne med mobiltelefonen din. Deretter velger du bare ønsket podcast-app du vil ha Elbilpodden i.

Mobil: Trykk + i det lille avspillingsvinduet, og velg deretter ønsket podcast-app du vil ha Elbilpodden i.

Du kan også abonnere på Elbilpodden i Spotify eller i iTunes. Du finner også Elbilpodden på Youtube i egen spilleliste og selvsagt her på nettsidene til NAF.

Gi oss tips og tilbakemeldinger!

Har du forslag til aktuelle temaer eller gjester i studio? Vil du gi oss ros eller ris? Ikke nøl med å ta kontakt! Sjekk ut NAF Elbil på Facebook og send oss en melding på Messenger.

Publisert: 17. november 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?