Blir det vektavgift på elbiler?

Folk som venter på sin nye elbil vet fortsatt ikke hvor mye de må betale for bilen de har bestilt. Hvor stor er egentlig sjansen for at SV kan overtale regjeringen til å fjerne den omstridte vektavgiften?


Elbil kjører i by
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Obs! Dette er en utdatert artikkel. Regjeringen innførte vektavgift 1. januar 2023.

Regjeringen foreslår flere avgifter på elbil i neste års statsbudsjett. Som ventet vil de innføre 25 prosent moms på elbiler over 500.000 kroner, men i tillegg kom en overraskende vektavgift som vil gjøre gjennomsnittlige familie-elbiler 20.000 kroner dyrere.

For å få flertall for statsbudsjettet må Arbeiderpartiet og Senterpartiet bli enige med SV, som ønsker å skrote vektavgiften.

Så hva skjer nå? Hvor sannsynlig er det at vektavgiften blir innført? Når får vi et endelig svar?

Dette er blant spørsmålene programleder Anette Berve diskuterer med NAFs myndighetskontakt Thor Egil Braadland og TV 2s kommentator Aslak Eriksrud i Elbilpodden.

Mennesker i podcaststudio
TV-2-kommentator Aslak Eriksrud, NAFs myndighetskontakt, Thor Egil Braadland og programleder Anette Berve i studio underinnspilling av Elbilpodden. Foto: Kjersti Stuestøl

– Kraftig pakke

– Det lå i kortene at det skulle komme moms på elbiler over en viss sum. Jeg ble mer overrasket over vektavgiften som kom på toppen av det hele. Sånn sett ble jeg litt overrasket over totaliteten, men vi må også lese dette som et utgangspunkt for forhandlinger, sier Eriksrud i episoden.

Stortinget og regjeringen har et mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, som i Norge i praksis er elbiler.

– Det regjeringen har gjort er å komme med fire innstramminger på elbil, sier Braadland, og ramser opp økte bompengesatser, full omregistreringsavgift, moms og vektavgift.

– Det er en ganske kraftig pakke mot elbil regjeringen har levert, fastslår Braadland.

Stramt budsjett

Eriksrud er usikker på hvordan avgiftene vil påvirke bilsalget, men påpeker at en vare generelt blir mindre attraktiv jo dyrere den blir.

– Hvis man innfører avgifter som gjør det mer attraktivt å kjøpe bensin- og dieselbil kontra elbil, vil det dra i feil retning av målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, sier Eriksrud.

Han viser samtidig til at regjeringen har et behov for å hente inn penger.

– I Finansdepartementet liker de ikke avgifter som skal endre atferd. Problemet med slike avgifter er at hvis folk faktisk gjør det du ønsker at de skal gjøre, taper staten veldig mye penger, sier Eriksrud.

Hør hele intervjuet i Elbilpodden

Regjeringspartiene sitter nå i forhandlinger med SV om neste års statsbudsjett, hvor elbilavgiftene vil avgjøres.

Hør nyeste episode av Elbilpodden for å høre hvordan Braadland og Eriksrud vurderer sjansen for at vektavgiften blir innført.

I episoden forklarer også Eriksrud hvordan SVs behov for en ny partileder kan spille inn på forhandlingene.

Dette er Elbilpodden

Elbilpodden er en podcast om elbil fra NAF. Programleder Anette Berve har aktuelle gjester i studio hver uke. Her skal vi besvare både det du lurer på og det du ikke visste at du lurte på.

Hvordan abonnerer jeg på Elbilpodden?

PC/ Mac: Hvis du trykker på knappen «Follow» i det lille avspillingsvinduet rett over, får du opp en QR-kode du kan scanne med mobiltelefonen din. Deretter velger du bare ønsket podcast-app du vil ha Elbilpodden i.

Mobil: Trykk + i det lille avspillingsvinduet, og velg deretter ønsket podcast-app du vil ha Elbilpodden i.

Du kan også abonnere på Elbilpodden i Spotify eller i iTunes. Du finner også Elbilpodden på Youtube i egen spilleliste og selvsagt her på nettsidene til NAF.

Gi oss tips og tilbakemeldinger!

Har du forslag til aktuelle temaer eller gjester i studio? Vil du gi oss ros eller ris? Ikke nøl med å ta kontakt! Sjekk ut NAF Elbil på Facebook og send oss en melding på Messenger.

Publisert: 11. november 2022

Sist oppdatert: 15. februar 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?