Ford F-150 Lightning

Ford F-150 Lightning er en helelektrisk pickup som måler nesten 6 meter(!) i lengden. En elektrisk femseters pickup med relativt god rekkevidde er noe norske pickup-entusiaster har siklet etter i årevis.

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Noe avhengig av hvor mye nyttelast du planlegger å lesse på bilen så er det mulig å registrere bilen både som enten personbil eller lett lastebil - da egenvekten ligger på hele 2.730 kilo. Versjonen som blir tilgjengelig i Norge vil ha en batterikapasitet på 98 kWt (brutto) og rekkevidden tippes å ligge på 4-500 kilometer.

Med 452 hestekrefter og mulighet til å trekke 3,5 tonn henger så er dette definitivt en seriøs pickup vi har å gjøre med. Modellen som blir tilgjengelig i Norge leveres kun i fargen "Antimatter Blue Metallic" og prisen er ikke helt fastsatt, men antas å ligge på over 1 million kroner.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ford oppgir at F-150 Lightning skal bruke 39 minutter på å lade fra 15 til 80 prosent. NAF oppfordrer bransjen til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukerne å sammenligne biler.

el prix Vinter 2024

Ford F-150 Lightning

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
34 min
Maks effekt
155 kW (+3.3%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Ford F-150 Lightning ladet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Pickup

Netto batteripakke

98 kWh

Pris for testbil

1 183 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

429 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

26.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Lasteplan: 1495 liter
  • Bagasjerom foran: 400 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Ford F-150 Lightning oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på lasteplanet og bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til planlokket, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Lasteplanet i Ford F-150 Lightning.

Fysiske mål

Gulv bredde

128 cm

Gulv lengde

170 cm

Høyde opp til setekant

53 cm

Åpning bredde

152 cm

Åpning høyde

51 cm

Frunk bredde

84 cm

Frunk høyde

40 cm

Frunk lengde

70 cm

Lignende modeller