Eksperten svarer:

Slites dekkene raskere på en elbil?

Er det bare en myte at elbilen sliter mer på dekkene, eller ligger det noe bak? NAF svarer.


Mann sjekker alle fire hjul før montering.
Se over at hjulene er hele og i orden. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Spørsmål fra et medlem:

Jeg har hørt at man må bytte dekk oftere på elbiler fordi dekkene slites fortere, stemmer det?


Eksperten svarer:

Etter det jeg erfarer har vi en del henvendelser fra medlemmer som må skifte dekk oftere.

Dette kan det være flere årsaker til.

Elbilens vekt er gjennomsnittlig høyere enn på bensinbiler. Dette utgjør fort 200-300 kg, litt avhengig av batteripakke og bilstørrelse.

I tillegg har elbilen med full effekt på gassen fra stillestående. Da kan det være fristende å akselerere kraftig, fordi man blant annet rekker luker bedre og kommer opp i hastighet raskere.

Mann går over hjul før montering.
Teknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Denne økte vekten drar man også med seg når man stopper, akselerere eller kjører i sving. Det er ikke slik at sjåfører bremser så mye hardere, akselerere så mye mer eller oppsøker mer svingete veier enn tidligere, men om man sammenlikner hastighetsjustering på el- og bensinbil utgjør den økte vekten nok til at det vil bidra til å slite dekk mer.

I tillegg kan feil feil i hjulopphenget, eller at foringer og fjærer har satt seg litt og kan kaste hjulstillingsvinklene litt ut av posisjon, føre til skjevslitte dekk. Dette, kombinert med økt vekt i bilen og økt dreiemoment fra start vil kunne slite dekk fort.

Snakk med våre elbil-eksperter

Har du spørsmål om elbil og lading? Som NAF-medlem har du tilgang til våre biltekniske rådgivere.

Illustrasjon av mann som sitter på et spørsmålstegn

Publisert: 22. juni 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Tom Andre Nilsen,

Les også


Fant du det du lette etter?