Brukt elbil:

Rekkevidde til halv pris

Selv om prisen på en brukt elbil har falt betydelig siden den var ny, kan rekkevidden fortsatt være god. Det gir mye mer rekkevidde for pengene.


Tre biler på vei i vinterlandskap
Elbiler i bruktbil-eksperiment. Foto: Marius Kromvoll / © NAF

Bruktmarkedet for elbiler vokser stadig, og det samme gjør interessen for brukte elbiler. I en undersøkelse Norstat nylig utførte for NAF svarer mange at deres neste bil blir en brukt elbil.

Om du vurderer å kjøpe en brukt elbil, kan det hende du er usikker på hvor god rekkevidden vil være. Hvor langt kan du forvente at en elbil som er tre-fire år gammel vil kjøre? Eller 9 år gammel? Dette var vi nysgjerrige på, og vi tok derfor med et knippe elbiler på et eksperiment.

Deretter regnet vi på hvor mye du betaler per kilometer i dag sammenlignet med da bilen var ny i 2020, ved å dele bilens kjøpsverdi på antall kilometer den kjørte i dag og under NAF og Motors vintertest i 2020.

Mer om det straks.

Testbiler i varm garasje
Bilteknisk konsulent Benny Christensen og bilteknisk rådgiver Tom Andre Nilsen med testbilene i NAF-garasjen før avreise i bruktbil-eksperimentet. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Bruktbil-eksperimentet

Jaguar I-Pace og Audi e-tron var med i vintertesten i 2020 da bilene var nye. Den gangen kjørte Jaguar I-Pace 338 kilometer og Audi e-tron 341 kilometer før batteriet var tomt.

I vårt bruktbil-eksperiment i november 2023 kjørte Jaguar I-Pace 348 kilometer, så faktisk litt lenger enn i 2020 da bilen var ny.

Den ene Audi e-tron vi hadde med i bruktbil-eksperimentet kjørte 330 kilometer, mens den andre Audi e-tron kjørte 284 kilometer. Tesla Model S kjørte 309 kilometer.

Merk at utstyrsnivå og oppgitt WLTP-rekkevidde på testbilene i 2020 ikke er identisk med testbilene i eksperimentet. De to Audi-ene i eksperimentet har også ulik oppgitt WLTP-rekkevidde.

Jaguar I-Pace

Prisen på testmodellen av Jaguar I-Pace som var med i vintertesten 2020 var 659.900 kroner. Inflasjonsjustert til i dag blir det 777.994 kroner. Med 334 kilometer kjørt i vintertesten 2020 gir det en pris på 2329 kroner per kilometer rekkevidde.

Tilsvarende modeller av Jaguar I-Pace selges i dag for rundt 365.000 kroner på bruktmarkedet. Dette er et gjennomsnitt av faktiske salgspriser i NAF Kjøpekontrakt de siste seks månedene. Med 348 kilometer kjørt i rekkevidde-eksperimentet november 2023 gir det en pris på 1049 kroner per kilometer.

Dermed betaler du under halvparten så mye per kilometer rekkevidde for bruktbilen som du gjorde da modellen var ny.

Dette er et eksempel på hvordan verditapet kan være mye større enn rekkeviddetapet, som er årsaken til at det kan være lurt å vurdere en brukt elbil framfor en ny.

Tre biler på vei i vinterlandskap
Tre av bilene som var med i bruktbil-eksperimentet. Foto: Marius Kromvoll / © NAF

Audi e-tron

Prisen på testmodellen av Audi e-tron som var med i vintertesten 2020 var 739.900 kroner. Inflasjonsjustert til i dag blir det 872.310 kroner. Med 341 kilometer kjørt i vintertesten 2020 gir det en pris på 2558 kroner per kilometer rekkevidde.

Tilsvarende modeller av Audi e-tron selges i dag for rundt 400.000 kroner på bruktmarkedet. Dette er et gjennomsnitt av faktiske salgspriser i NAF Kjøpekontrakt de siste seks månedene. Med 330 kilometer kjørt i bruktbil-eksperimentet november 2023, som var tilfellet for Audi e-tron nummer 1, gir det en pris på 1212 kroner per kilometer rekkevidde.

Den andre Audi e-tron, som kjørte 284 kilometer, får med disse forutsetningene en pris på 1408 kroner per kilometer rekkevidde.

Dette viser igjen at en brukt elbil kan være et fornuftig valg om du ønsker deg mest mulig rekkevidde for pengene, siden bilens verditap er stort i forhold til rekkeviddetapet.

Foto 1: Foto: Kjersti Stuestøl / © NAFFoto 2: Under eksperimentet følger bilene trafikken og fartsgrenser på vanlig måte. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Instrumentpanel i Audi e-tron
Model S på motorvei

Tesla Model S

Tesla Model S 2015-modell har ikke vært med i våre tidligere rekkeviddetester, men i bruktbil-eksperimentet november 2023 kjørte Model S 309 kilometer.

Den gjennomsnittlige salgsprisen for Tesla Model S 2015-modeller med NAF Kjøpekontrakt de siste seks månedene er 220.000 kroner. Det gir en pris på 712 kroner per kilometer.

Noen ord til slutt


Husk at disse utregningene kun er basert på gjennomsnittlig salgspris i en gitt periode og oppnådd rekkevidde i én test. Tallene er ment for å illustrere hvordan du kan få mye rekkevidde for pengene ved å kjøpe bruktbil.

Utregningene er også basert på kun én lading. I virkeligheten kan du naturligvis lade flere ganger for å forlenge rekkevidden på langtur.

Det er mange faktorer som spiller inn ved utregningen av hvilket bilkjøp som lønner seg mest for deg. For eksempel vil en fire år gammel bruktbil normalt ha høyere vedlikeholdskostnader enn en ny elbil.

Publisert: 2. januar 2024

Sist oppdatert: 1. februar 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?