Slik ble kjøleboksene testet

NAF og Testfakta i Sverige har testet syv kjølebokser til bilen. Testen er utført ved det tyske laboratoriet PZT.


Bildet viser en kjøleboks som blir testet temperaturen på
© NAF

Nedkjøling

Kjøleboksene ble plassert i romtemperatur med en temperatursensor i midten. Nedkjølingen ble satt på maks nivå og laboratoriet målte hvor mye temperaturen hadde sunket etter en time og etter fire timer. Noen kjølebokser har tilkobling for både 12 volt og 230 volt, men i testen har vi brukt verdiene for 12 volt.

Temperaturmåler i kjøleboks
Foto: Jonas Ginter. © NAF

Isolasjon

Kjøleboksene ble fylt med 10 liter vann og plassert i et klimakammer med temperatur på 35 grader. Etter fire timer målte laboratoriet hvor mye temperaturen i vannet hadde steget.

Bildet viser en mann som fyller en åpen kjøleboks med vann
© NAF

Kvalitet og konstruksjon

Laboratoriet fylte kjøleboksene med 10 kilos vekt og gjennomførte en falltest fra 50 cm høyde (tre fall mot bunnen av boksen og mot et av hjørnene). Deretter ble eventuelle skader på boksen undersøkt.

Håndtakene ble testet ved å henge kjøleboksen med 10 kilos vekt på en stang i 24 timer. Laboratoriet gjorde også en egenvurdering av kjøleboksenes konstruksjon.

Bildet viser en mann som setter en kjøleboks inn i en fryser
© NAF

Håndtering og anvendelse

Laboratoriet vurderte blant annet hvordan det var å åpne og stenge kjøleboksene, hvordan det var å pakke dem og rengjøre dem, og håndtakenes ergonomi. Lydnivået en meter fra kjøleboksen under maks nedkjøling, ble også vurdert.

Bildet viser en laptop som sjekker test-dataen på kjøleboks testen
© NAF

Energieffektivitet

Laboratoriet målte hvor mange timer kjøleboksen kan brukes på et fulladet bilbatteri (60 Ah) på maksimalt kjølenivå. I karaktersettingen ble det også tatt hensyn til kjøleboksens volum og kjøleeffekt.

Publisert: 5. november 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?