NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Xpeng G3

Xpeng G3 kjørte 97,1 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

451 km

Rekkevidde (WLTP)

Målt av NAF

341.8 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

16.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

451 km

Rekkevidde (WLTP)

Målt av NAF

438.9 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

13.25 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til XPeng G3
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi XPeng G3 sin rekkevidde. Testmodellen vi brukte var en Xpeng G3 Smart utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/55-17. Prislappen på modellen i testen er 358.000 kr. G3 har en WLTP-rekkevidde på inntil 451 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Xpeng G3 hadde et gjennomsnittsforbruk på 13,25 kWt/100km. Denne bilen nullstiller forbruket hver gang man stopper. Under testen hadde vi faste stopp som alle testsjåførene måtte gjøre. Forbruket til Xpeng ble lest av ved hvert stopp og snittforbruket regnet ut fra det.

Xpeng G3 kjørte 438,9 kilometer i sommertesten. Det er 12,1 kilometer kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 451 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 394 kilometer .

Ved 410 kjørte kilometer kom første varsel i bilen. Det varslet om "low range". Sparemodus kom først da bilen hadde kjørt 438,6 kilometer. Fart og akselerasjon ble sterkt begrenset. Stoppet helt kun 300 meter etterpå.

Xpeng G3 kom godt inn på fjellet i testrunden. Den stoppet i nærheten av Atnsjøen på 743 m.o.h.

G3 ble testet i rekkeviddetesten i juli 2020. Testbilen ble da kjørt av en representant fra importøren Zero Emission Mobility. Modellen var en kinesisk versjon som var importert til landet i anledning rekkeviddetesten med software på kinesisk. Vi har valgt å oppdatere denne testen med en utstyrsversjon som selges til norske kunder. Da vi testet G3 sommeren 2021 kjørte vi 506 kilometer før den stoppet helt. Ved endt rekkeviddetest målte vi gjennomsnittsforbruket til 13,1 kWt.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi XPeng G3 sin rekkevidde. Testmodellen vi benyttet i vintertesten var av utstysnivå Smart. Den var utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R3 215/55-17 og har en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. Prislappen på testmodellen var 358.000kr.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. G3 ble kjørt i Eco modus, og regenerering ble brukt aktivt underveis av sjåføren.

Ved oppstart fra Vulkan i Oslo estimerte bilen en rekkevidde på 441 kilometer ved 98%. Dette var den eneste bilen som mistet noen prosent før avreise mens den sto parkert før avreisen.

Vi kjørte totalt 341,8 kilometer før bilen stanset. Gjennomsnittsforbruket endte på 16,7 kWt/100km.

Ved 7% og 20 kilometer rest forsvant kilometeranslaget, og sjåføren kjørte i "blinde". Tilslutt gikk bilen i krabbemodus, og sjåføren kunne trygt finne et sted å forberede seg på at bilen stoppet.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?