0

Test av rekkevidde: VW e-up! 2020

Volkswagen e-up! kjører 38,5 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

14.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

226 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

13 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

14.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

289.5 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

9.7 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volkswagen e-up! 2020
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi VW e-UP! Range 2020 sin rekkevidde. Testbilen var av utstyrsnivået Entry med en prislapp på 184 900 kroner. Bilen ble testet med dekk og felg 165/70 R14 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 257 kilometer.

Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 271 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 59,8 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 9,7 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,5 kWt/100 km.

Volkswagen e-up! kjørte 289,5 kilometer under testen, og det er 31,5 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 9,7 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi VW e-UP! Range 2020 sin rekkevidde. Testmodellen var utstyrt med 14" vinterdekk. WLTP-rekkevidde for testmodellen var 251 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 257 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. e-up! har ikke varmepumpe, men kupéen kan forvarmes via app.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Testmodellen hadde et WLTP-forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte e-up! tom for strøm etter 220 kilometer.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?