Budsjett

Volkswagen e-up!

VW e-up! er en av de rimeligste elbilene du kan kjøpe i Norge og samtidig en av de aller minste. Utseendet bedrar ikke og bilen er med andre ord ikke en langtraver.

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2020

Testet av

Rød Volkswagen e-UP

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Prisen og elbilfordelene gjør at denne bilen kan gi deg et svært rimelig bilhold. Forutsetningen er at du ikke har veldig stort behov for plass.

Bilen er relativt liten, har plass til fire og et bagasjerom på 250 liter. Det er det samme som på BMW i3. Det positive med dette er at e-UP egner seg godt i by og er lett å parkere i trange P-hus.

Batteriet er blitt oppgradert til et 36,8 kWh batteri i 2020-modellen og dermed ligger rekkevidden på 260 km i følge WLTP-skalaen. Forbrukerrådet har kåret elbil-garantien til VW til Norges beste.

Fordeler

  • Oversiktlig og lettkjørt i byen

  • Stabil og støysvak på landevei

  • Enkel og minimalistisk betjening

Ulemper

  • Begrenset bakseteplass

  • Har ikke autobrems

  • Begrenset ladehastighet

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

72

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

el prix Sommer 2020

Volkswagen e-up!

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
60 min
Maks effekt
40 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
62 min (+2min)
Maks effekt
37 kW (-7.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent.

Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder e-UP. På vinteren bærer den preg av å slite med å bli driftsvarm og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

215 600 kr

Rekkevidde (WLTP)

251 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller