Budsjett

Renault Zoe

Renault Zoe er en av de elektriske modellene som har vært på det norske markedet lengst, med oppgraderingen Z.E 50 fikk den velkjente modellen en meget konkurransedyktig rekkevidde på opp til 395 km etter WLTP-standarden.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

Renault Zoe i vår test av rekkevidde.

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Den nyeste utgaven har en batteripakke 52 kWh, og dermed en oppgitt rekkevidde på 395 km. Veteranen i det elektriske småbilsegmentet kan hurtiglades på opp til 50 kW DC og 22 kW AC - noe som gir flere muligheter til lading av bilen.

Renault Zoe selges ikke lenger som nybil i Norge.

Fordeler

  • Trygg og smidig i normal bruk

  • Bra bagasjevolumet på 338 liter

  • Romslige forseter

Ulemper

  • Kan ikke lades med klimaanlegget på

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Renault ZOE kan endelig hurtiglade, og lader nå med CCS-kontakt.

Renault oppgir at ZOE skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent, men oppgir ikke om det er fra 0 eller 10 prosent.

Under sommertesten brukte vi 56 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent,

el prix Sommer 2020

Renault Zoe

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
60 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
56 min (-4min)
Maks effekt
43 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (9-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

ZOE topper raskt, og daler sakte men sikkert i effekt. Det som er tydelig er at ZOE holder bedre på effekten i sommerlige temperaturer. Der effekten begynner å falle ved ca. 25 prosent i vintertesten faller ikke effekten før rundt 55 prosent i sommertesten.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

320 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

381 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i Renault Zoe

  • Bagasjerom bak: 338 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Renault Zoe oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

102 cm

Gulv lengde

60 cm

Høyde opp til setekant

66 cm

Åpning bredde

88 cm

Åpning høyde

93 cm

Lignende modeller