NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Polestar 2 LR Single Motor

Polestar 2 LR Single Motor 2022 kjørte 400 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 117 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Polestar 2 LR Single Motor 520,6 kilometer, som er 3,6 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

517 km

Rekkevidde (WLTP)

18.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

400 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.9 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

517 km

Rekkevidde (WLTP)

18.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

520.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14.7 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Polestar 2 LR Single Motor.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Polestar oppgir WLTP-rekkevidden for Long Range Single Motor fra 510 til 542 kilometer, avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i LR Single Motor er oppgitt å være 75 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Polestar 2 LR Single Motor har en WLTP-rekkevidde på 517 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,6 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 245/45 R19 XL. Prislappen på testbilen er 478.000 kroner.

Kjørte 520,6 kilometer i rekkeviddetesten

Polestar 2 LR Single Motor ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Polestar 2 LR Single Motor kjørte totalt 520,6 kilometer. Det er 3,6 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 444,3 kilometer.

Bilen kjørte 6,5 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 315 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,7 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre bilen tom for strøm

Ved 10 % batteri igjen skiftet fargen på prosent-tallet i dashbordet fra oransje til gult. Det ble også noe redusert effekt og dreiemoment i bilen.

Ved 9 % batteri kom skilpaddeikonet. Ved 6 % batteri skiftet prosenttallet farge fra gult til rødt.

Ved 4 % kom varselet "Redusert effekt på grunn av lavt batterinivå". Det ble også kjøligere i kupeen.

Mot slutten fikk sjåføren jevnlige meldinger om å lade. Ved 0 % og 518 kjørte kilometer kom meldingen "Tomt for batteri. Koble til lading". På dette tidspunktet mistet bilen gradvis effekt.

Til sist gikk bilen maks i 25 km/t med klampen i bånn, før den stoppet pent og rolig.

Rekkevidde om vinteren

Siden Polestar 2 ble testet for første gang i NAF og Motors rekkeviddetest vinteren 2021, har det kommet vesentlige forbedringer på modellen. For det første har Polestar sluppet en Single Motor (bakhjulstrekk), i tillegg til at de har lagt til varmepumpe for å bedre rekkevidden i kaldere temperaturer.

Vi har testet både Long Range Dual og Long Range Single Motor i vinterens rekkeviddetest.

Vår testmodell er av utstyrsnivå Standard og har en WLTP-rekkevidde på 517 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,6 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 488.000 kroner.

Polestar 2 er tilpasset norske vinterforhold med varmepumpe. I tillegg bruker bilen overskuddsvarmeenergi til å varme opp batteriet, og forbedrer dermed rekkevidden og ladehastigheten.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 400 kilometer i rekkeviddetesten

Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.

Polestar 2 LR Single Motor 2022 kjørte totalt 400 kilometer. Det er 117 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt 344 kilometer. Testsjåføren kjørte 16 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet. Bilen stoppet på 712 meter over havet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 17,9 kWt/100 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Polestar 2 LR Single Motor kjørte 16 kilometer etter 0 prosent. Da resterende batterikapasitet var på 2 prosent, ble det varslet med skilpaddesymbolet. Da resterende batterikapasitet var på 0 prosent, ble det varslet i gult. Det ble så varslet om redusert kapasitet i rødt, før siste kilometer gikk bilen i krabbefart.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?