0

Test av rekkevidde: Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 GT kjørte 228 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 92 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

320 km

Rekkevidde (WLTP)

15.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

228 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.9 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

340 km

Rekkevidde (WLTP)

Målt av NAF

332 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

13.7 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Peugeot e-2008.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den nå på vinterføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Peugeot oppgir WLTP-rekkevidden for e-2008 å være inntil 320 kilometer. Rekkevidden kan variere noe avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i e-2008 er oppgitt å være 45 kWt netto (det som er tilgjengelig for bruk).

Vår testmodell GT Pack har en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer, og et WLTP-forbruk på 15,6 kWt. Prislappen på testbilen er 353 540 kroner.

Peugeot har bekreftet at de oppgraderer rekkevidden til e-2008 i 2022. Vi kommer tilbake med en oppdatering av rekkeviddetesten når den nye modellen er tilgjengelig.

Testen kjøres uten forvarming av kupé og batteri

Denne rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Peugeot e-2008 GT-Line. Den har en batteripakke på 50 kWt med en WLTP-rekkevidde på 340 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekkdimensjon 215/55-18. Testmodellen hadde en prislapp på 326 900 kroner, eks. levering da testen ble kjørt.

Elbilen kjørte over to mil lenger enn oppgitt WLTP

Peugeot e-2008 gir informasjon om hvor mye rekkevidde du har igjen med kilometer. Det er ingen presis oversikt som viser hvor mye batteriprosent du har igjen.

Ved oppstart i Oslo viste bilen 240 kilometer rekkevidde. Etter en kilometer hadde bilen et forbruk på 40,6 kWh/100 km. Forbruket sank naturlig nok da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 13,5 kWh/100 kilometer.

e-2008 kjørte 332 kilometer i NAF og Motors rekkeviddetest sommeren 2020. Det er 22 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde. Testsjåføren kjørte bilen 10 kilometer etter at bilen viste 0 kilometer.

Gjennomsnittsforbruket for turen var 13,7 kWh/100 kilometer.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?