Test av rekkevidde: Nissan Leaf 40kWh 2020
Nissan LEAF 40 kWt kjørte 208,9 kilometer i NAF og Motors rekkeviddetest. Bilen viste 0 prosent batteri igjen ved 200,1 kilometer.
Vinter
Oppgitt for testbil
270 km
Rekkevidde (WLTP)
20.6 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
208.9 km
Rekkevidde målt vinteren 2020
16.5 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2020
Sommer
Oppgitt for testbil
270 km
Rekkevidde (WLTP)
20.6 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
305.3 km
Rekkevidde målt sommeren 2020
11.9 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2020
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Nissan Leaf 40kWh 2020
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2020 testet vi Nissan Leaf 40kWh 2020 sin rekkevidde. Testbilen var med utstyrsnivået N-Connecta og har en prislapp på 310 500 kroner. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 215/50 R17 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 270 kilometer.
Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 273 kilometer. Etter en kilometer målte vi et forbruk på 37 kWt/100 km. Dette sank naturlig nok etterhvert som vi kjørte. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 12 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 20,6 kWt/100 km.
LEAF kjørte 305,3 kilometer under testen, og det er 35,3 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2020 testet vi Nissan Leaf 40kWh 2020 sin rekkevidde. Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med dekktype 205/55 R16. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan LEAF er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupéen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen for å øke rekkevidden.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.
Nissan LEAF 40 kWt kjørte 208,9 kilometer i vintertesten, og det er noe under WLTP-rekkevidden på 270 kilometer.
Les også
Fant du det du lette etter?