0

Test av rekkevidde: Kia e-Soul

Kia e-Soul kjører hele 164,4 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

452 km

Rekkevidde (WLTP)

15.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

352 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

18.1 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

452 km

Rekkevidde (WLTP)

15.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

520.3 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

12.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Kia e-Soul.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.


Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Kia e-Soul sin rekkevidde. Testmodellen hadde utstyrsnivå Exclusive og var utstyrt med 215/55-17 dekk og felg.

Pris på testmodellen er 372.900 kr. Testmodellen har oppgitt rekkevidde på 452 kilometer – som er offisiell rekkevidde for e-Soul.

Elbilen kjørte nærmere syv mil lenger enn oppgitt WLTP

Testen startet i Oslo i perfekte elbilforhold, med 20 grader og vindstille vær. Det må vi si var en stor bidragsyter til så positive resultater.

Rekkeviddemåleren i e-Soul viste 397 kilometer, et estimat som skulle vise seg å ikke stemme overhodet med testsjåførens kjøremønster.

Ut av Oslo ligger forbruket på 52 kWt/100 km. Ved Ringebu, etter nesten fire timers kjøring, viser forbruket 12,2 kWt/100km.

I rekkeviddetesten sommeren 2020 ble føreren instruert til å stoppe ved en lader med så lite strøm som mulig. Bilen rullet inn til ladestasjonen med 2 prosent batteri igjen og rekkeviddemåleren hadde gått i null. Da hadde vi kjørt 520,3 kilometer.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Kia e-Soul sin rekkevidde. Testmodellen hadde utstyrsnivå Exclusive med soltak, SUV-pakke og 17" tommer dekk.

Pris på testmodellen er 372.900 kr. Testmodellen har oppgitt rekkevidde på 452 kilometer – som er offisiell rekkevidde for e-Soul.

Elbilen kjørte mye kortere enn oppgitt WLTP

Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Kia e-Soul leveres med varmepumpe som standard på utstyrsnivåene Active og oppover. Batteri og kupé kan forvarmes via bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Under vintertesten registrerte vi en anslått rekkevidde på 454 kilometer av rekkeviddemåleren før avreise. Bilen holdt et forbruk på 52,44 kWt/100 km de første kilometerne før den stabilisterte seg på rundt 19 kwt/100 kilometer i snøværet på RV4 ut av Oslo.

Kia e-Soul gir ingen varsler om lite batteri før skilpaddemodus aktiveres ved 8 prosent batterikapasitet. Dette skjedde rett etter Dombås, på vei opp bakkene til Dovrefjell.

E-Soul stoppet kun noen kilometer før e-Niro. Da hadde vi kjørt 352 kilometer i varierende vinterføre.

7. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?